Usahawan Lapis Legit di Jakarta

Setelah membaca artikel ini dari sebuah laman web di Indonesia, saya tertarik untuk menterjemahkanya kedalam Bahasa Malaysia agar dapat dimanfaatkan oleh sesiapa saja yang berminat untuk berniaga kek lapis ataupun sekadar menambahkan ilmu pengetahuan.

Pak Gunaifi adalah seorang usahawan lapis legit (kek lapis) yang berjaya di Jakarta.Kegigihan beliau mengusahakan perniagaannya selama puluhan tahun memungkinkan beliau menuai hasilnya kini. Kek lapis beliau yang dinamakan Lapis Legit Happy sudah terkenal hingga ke Malaysia. Singapura, Brunei dan lain-lain negara.Menurut beliau, dia sengaja memilih nama "Happy" kerana lapis legit biasanya disajikan di hari gembira seperti hari ulang tahun atau hari lebaran (hari raya).

>>Lapis legit original dan lapis legit prun

Peralatan dan Pekerja
Beliau mempunyai 20 orang pekerja yang membuat 200 loyang kek sehari. Tetapi menjelang lebaran, mereka perlu menyiapkan 500 loyang sehari. Di bengkel belakang rumahnya, terdapat 5 pengadun bersaiz besar dan 9 buah oven yang boleh memuatkan 15 loyang kek berukuran 60 cmx 60 cm. Menurutnya, ia sengaja dibuat besar supaya lebih mudah. Jika sudah masak, ia dipotong-potong menjadi 9 biji kek berukuran 20 cmx20 cm (8 inci).

Kata Pak Gunaifi lagi, memanggang adalah proses yang paling lama kerana ia harus dilapisi satu demi satu.Tiap lapis adunan yang nipis itu perlu dipanggang/dibakar hingga coklat baru ditambah lapisan yang lain.Loyangnya pula harus dipusingkan sekali-sekala agar ia masak dengan rata.Justeru itu, orang yang bekerja di bahagian ini perlu orang yang sabar dan berpengalaman.

>> Pekerja sedang memutar mentega dengan mesin khas
>> Membakar kek lapis dengan ketuhar khas
Tahan Sebulan
Menurut Pak Gunaifi, lapis legit beliau tahan satu bulan bukanlah kerana menggunakan bahan pengawet tetapi kerana pengemasan yang canggih. Lapis legit yang telah masak dimasukkan ke dalam peket plastik dan diselipkan "oxygen absorber" supaya tahan lama. Bahan ini seperti vakum udara yang berfungsi untuk mematikan bakteria di dalam kemasan yang telah disterilkan dan diproses dengan menggunakan mesin yang khusus.

>> Setelah kek dibakar,ia disejukkan sebelum dibungkus .
Jaga Kualiti
Untuk menghasilkan lapis legit yang lazat, Pak Gunaifi menggunakan bahan yang berkualiti seperti mentega yang diimport dan rempah spekok (lapis) yang dibuat sendiri dari bahan seperti buah pala, cengkih dan kayu manis. Memandangkan mentega import mahal harganya, tentu tidak ramai yang mampu membeli lapis legit yang menggunakan bahan ini. Justeru beliau memperkenalkan 3 kategori harga mengikut kualiti bahan mentah yang digunakan. Yang menggunakan majerin, harganya lebih murah. Selain harga yang berpatutan, beliau turut mempelbagaikan perisa produk seperti lapis legit prun, moka, pandan, coklat, keju dan lain-lain.Kini beliau boleh berbangga kerana kek lapisnya sudah terkenal dan dieksport pula ke luar negeri.

Saya berharap kegigihan Pak Gunaifi dapat dijadikan teladan kepada kaum wanita yang bercita-cita menjadi usahawan kek lapis kerana kita juga ada produk yang bagus seperti kek lapis tradisonal dan kek lapis sarawak.Cuma kita perlukan keberanian dan kesungguhan untuk mencapai cita-cita tersebut.
(sumber : www.sedap-sekejap.com)

No comments:

Popular Posts