Mee Hailam




Masakan dari mee memang menjadi kegemaran keluarga saya. Samada untuk sarapan pagi mahupun minum petang, mee selalu menjadi hidangan. Salah satu yang menjadi kegemaran anak-anak saya ialah mee hailam. Membuat mee tidaklah susah. Yang penting perencahnya cukup. Satu petua ialah gunakan air stok untuk membuat kuahnya.Air stok adalah air rebusan tulang ayam, daging atau udang. Perencahnya mesti cukup samada ayam, daging, udang atau sotong. Manisan dari bahan-bahan inilah yang menyedapkan lagi mee anda samada mee goreng, mee bandung atau apa saja mee. Satu lagi petua ialah, basuh dahulu mee dibawah air paip supaya minyak dan rasa sodanya hilang agar tidak menjejaskan rasa mee anda.

Bahan-bahan :

1 peket mee kuning
200 gm daging, direbus
100 gm udang
100 gm isi ayam, dicincang
2 tangkai sawi
1 batang lobak merah, dicincang panjang
3 sudu besar cili kisar
5 biji cili api, di ketuk
1/2 cawan kicap pekat
2 cawan air rebusan daging
garam dan perasa
1/3 cawan minyak, untuk menumis

Cara Membuatnya :

1. Panaskan minyak dan tumis cili kisar hingga naik bau.
2. Masukkan daging yang telah dihiris halus, isi ayam dan udang. Kacau hingga ayam empuk.
3. Masukkan air rebusan daging, lobak, kicap dan 1 cawan air. Biarkan mendidih. Jika mahu kuah banyak, tambahkan air.
4. Masukkan mee, sawi dan cili api. Biarkan mendidih.
5. Tambahkan garam dan perasa. Angkat dan hidangkan.

5 comments:

SARINA SANGKALA said...

waaa..akhirnya jumpa resipi nie..nak cuba lah..tenks kak..=)

eykin hamid said...

akhir nye jumpe gak resepi mee hailam yg seng..arigato gozaimasu

eykin hamid said...

akhir nye jumpe gak resepi mee hailam yg seng..arigato gozaimasu

Unknown said...

Adakah anda telah tertipu pada masa lalu seperti saya kerana anda mencari pinjaman untuk perniagaan atau hutang, atau anda memerlukan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah? Adakah anda telah ditolak oleh bank-bank semasa permohonan pinjaman, adakah anda memerlukan pinjaman segera, pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan atau pinjaman gadai janji dan anda keliru tentang bagaimana? Jangan bimbang, kerana i am di sini untuk berkongsi bagaimana saya saya mendapat bentuk bantuan pinjaman mudah. i am benefisiari mudah Pinjaman Limited. Mereka membantu saya dengan pinjaman yang besar mudah, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2.5% dan pinjaman sangat cepat yang membantu saya dalam perniagaan saya dan menyelamatkan nyawa anak saya (Ahmed). Untuk maklumat lanjut, hubungi mereka di Easyloan@solution4u.com
Atau hubungi saya Wulan pada Wulanaditya2@gmail.com untuk maklumat lanjut.

Solusi Cepat Kaya said...

,,.,KISAH NYATA , , , ,
Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI jambrong di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN)
';''

Popular Posts