Selamat datang ke blog ResipiNoraini !

Bagaimana Memulakan Perniagaan Kecil-kecilan

Semasa saya mengadakan kursus kek lapis, ada juga peserta yang bertanya kepada saya bagaimana nak memulakan perniagaan kek atau biskut secara kecil-kecilan dari rumah? Saya rasa ini satu soalan yang baik kerana antara matlamat saya menulis buku, menganjurkan kursus dan mewujudkan blog ini adalah untuk menggalakkan lebih ramai orang Melayu kita menceburkan diri dalam perniagaan ini. Maklumlah rata-rata kita lihat,kedai kek dimana-mana bandarpun dimonopoli oleh satu kaum saja. Belum tentu apa yang dijual itu Halal. Sebagai umat Islam, persoalan halal haram adalah sangat penting. Jadi marilah kita bersama-sama melaksanakan Jihad Ekonomi.

Apa yang akan saya paparkan disini adalah dari pengalaman saya berniaga kecil-kecilan selama 10 tahun sejak saya meletakkan jawatan sebagai wartawan majalah. Saya mengambil tempahan kek dan biskut raya. Pernah tempahan biskut raya saya mencapai 35,000 biji sedangkan saya tiada pekerja, hanya bantuan ahli keluarga.Lain orang lain pengalamannya. Harap dapat dijadikan panduan sebagai batu loncatan untuk mengorak langkah menjadi usahawan berjaya. Insyaallah.

1. Dapatkan ilmu

Sebelum memulakan sesuatu, kita hendaklah mendapatkan ilmu tentang bidang yang ingin kita ceburi. Jika anda berminat menjalankan perniagaan kek , belajarlah dari orang yang berpengalaman atau institusi yang berkaitan. Banyak tempat dimana anda boleh belajar membuat kek. Saya sendiri walaupun telah mengikuti pelbagai kursus, tetapi masih lagi berminat untuk belajar. Pendekata, proses pembelajaran jangan terhenti walaupun kita sudah pandai membuat kek. Mungkin ada idea-idea baru yang belum kita pelajari. Memanglah memerlukan wang, tetapi ilmu yang dipelajari akan mendatangkan lebih wang kepada kita.Ada seorang rakan saya yang sanggup mengeluarkan RM1000 untuk belajar membuat roti selama 1 hari dari seorang pakar. Pelaburannya tidak sia-sia kerana beliau kini mengusahakan perniagaan roti dari bengkel belakang rumahnya.

2. Mempraktikkan ilmu
Selepas kita mendapat ilmu, sekarang praktikkan apa yang dipelajari. Ada sesetengah orang, selepas belajar, terus notanya disimpan dalam almari. Jadi ilmu itu menjadi sia-sia.Cuba buat resipi yang dipelajari. Mungkin cubaan pertama kurang menjadi. Jangan cepat berputus asa, cuba lagi hingga anda berpuas hati dengan kek yang anda hasilkan. Bila kita hendak mula menjual, pastikan mutu kek itu memuaskan. Samada dari segi rupabentuk mahupun rasanya. Alkisah pengalaman kawan saya yang membeli kek lapis sarawak dari seorang penjual .Harganya satu biji RM90.00.Tengok dari gambar memang cantik.Apabila melihat kek yang dihantar, masyaallah tak menjadi seperti dalam gambar. Pelanggan tidak berpuashati dengan si penjual,mengutuk lagi di belakang. Jadi ini satu promosi yang tidak baik. Pastikan pelangan anda berpuashati dengan barangan yang dijual. Promosi mulut ke mulut adalah sangat berkesan.

3. Promosi

Untuk permulaan, promosi anda berkisar pada orang-orang disekeliling anda. Anda hendaklah bermulut manis (hatipun mesti baik) kepada jiran-jiran, rakan-rakan dan saudara-mara.Jangan lokek untuk menghadiahkan sebiji kek kepada jiran yang membuat kenduri atau membawa beberapa biji kek pulang ke kampung semasa hari raya. Pendekata anda hendaklah menjadi orang yang pemurah dengan memberi kek percuma kepada orang-orang di sekeliling anda. Jika sedap, pasti mereka akan membuat tempahan. Tentang harga, kek anda hendaklah lebih murah dari kek orang lain atau dikedai. Maklumlah harga kawan-kawan. Tetapi pastikan masih ada untung. Untuk promosi juga, anda boleh mencetak flyers yang menyatakan perniagaan anda dan hantar ke rumah-rumah di kawasan kejiranan anda.Jika ada internet,anda boleh membuat blog sendiri untuk mengiklankan produk anda.

4. Menjaga Pelanggan

Setelah anda mendapat tempahan, berusahalah memenuhi tempahan tersebut. Misalnya jika pelanggan hendak kek 2 kilo, sedangkan anda tiada tin yang besar,berusahalah mencarinya. Jika pelanggan hendak esok, berusahalah membuatnya.Kepercayaan pelanggan sangat penting. Jika mereka sudah percaya kepada anda , tempahan akan bertalu-talu datang.

5. Sikap yang Positif

Jangan mengharapkan kejayaan datang sekelip mata. Kejayaan tidak akan datang tanpa kerja keras yang tidak pernah kenal erti jemu. Memanglah penat, tetapi fikirkan tentang matlamat kita untuk berjaya dalam bidang ini.Fikirkan apa yang kita buat itu adalah semata-mata kerana jihad kita kepada Allah SWT dan mencari rezeki yang halal untuk keluarga. Insyaallah, semangat itu tidak akan pudar.

6. Peralatan yang cukup

Walaupun perniagaan itu secara kecil-kecilan, peralatan sangat penting bagi mendapat produk yang bagus. Sekurang-kurangnya anda perlu ada ketuhar dan pengadun (mixer) yang bagus.Pembungkusan juga penting bagi menunjukkan kepda pelanggan bahawa anda serius dalam perniagaan ini.Jika berniaga biskut, isikan dalam bekas yang bersesuaian dan letakkan label perniagaan anda.

7. Mendaftarkan perniagaan

Setelah anda yakin dengan potensi perniagaan ini, anda boleh mendaftarkan perniagaan anda dengan pendaftar perniagaan. Kemudian bolehlah mengikuti kursus-kursus keusahawanan anjuran MARA dan agensi-agensi yang lain. Seterusnya anda boleh membuat pinjaman untuk membesarkan perniagaan anda.

Kesimpulan, kejayaan tidak akan dikecapi dalam masa yang singkat. Anda perlu bersabar menghadapi sebarang masalah dan jangan cepat berputus asa. Tingkatkan ilmu dari segi produk atau pengurusan perniagaan seperti membuat akaun dan sebagainya. Salah satu kelemahan usahawan kita ialah cepat sangat berpuas hati dan tidak mahu menambahkan ilmu sedangkan ilmu dalam apa bidangpun sentiasa berkembang. Oleh itu, berusahalah untuk mencapai apa yang anda impikan. Tidak mustahil, impian akan menjadi kenyataan.

40 comments :

june said...

Terima kasih kak Noraini, kerana memberi tip dan semangat untuk berniaga kecil-kecilan ni....sy baru nak mula dalam bidang ni...sbb ditinggalkan suami tanpa berita dan nafkah,utk membesarkan anak anak masih kecil memerlukan belanja yg byk juga....

NFA BisnezKita said...

Terima Kasih Kak Noraini,saya ambil pengalaman akak utk panduan saya memulakan bisnez utk membantu suami..selain utk anak2 juga..

syaja0111 said...

askum..terima kasih kak noraini atas tips dan panduan yang diberikan..sangat bermakna bg orang mcm saya dan ushwan muda yg lain yang baru sngat ingin berjinak2 dalam perniagaan.
betul..semangat dan fikiran yang seperti ini lah yg kita perlukan n lakukan..insyaallah apa yang kita ingini akan tercapai..hrap2 begini lah hendaknya amiin...
urmm lg 3blan dah nak raya..saya dah bru nak mulakan dengan berniaga kerepek2, promosikan kuih raya dan ambil tmpahan dahulu..on near blan puasa t baru kuih raya akan mula dijual..mudah-mudahan menjadi ada rezeki hendaknya..ini first tme saya mula nk jual kuih raya..hehe btw thx a lot 4 the tips..keep in touch..assalamualaikum..

Jun said...

terima kasih dengan nasihat yang diberikan. kata-kata puan telah menyuntik semangat saya kembali ke arah yang positif.

Masnah Jali said...

Terima kasih atas tip2 yg d berikan. Telah dipraktikkan alhamdulillah berhasil. Yg penting bersifat pemurah pasti Allah SWT membalasnya

mas kitchen said...

terima kasih..tops yg berguna..harap bisnes saya pun akan berjaya:)

aisyah adli said...

salam..saya mmg berminat dlm bidang perniagaan ni..ttp masih blm berani utk mencuba..insyaallah dgn kata-kata semangat dr kak noraini saya semakin positif ..

Muhamad Nazri Yusop said...

Bagaimana kalau kita buat kuih tradisional dan hantar ke kedai untuk dijual.adakah perlu bagi saya untuk mendapatkan lesen?perlukah saya mendaftarkn dengan mana2 pihak?pls email nazri1760@yahoo.com

Judith Franklin said...

Halo, saya Mrs Judith, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan uang kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: judithfranklinloanfirm@gmail.com

Judith Franklin said...

Halo, saya Mrs Judith, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan uang kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: judithfranklinloanfirm@gmail.com

Reserve Bank of India said...

Pinjaman Nationwide Bank (RBI) Reserve Bank of India bagian dari promosi yang sedang berlangsung 2015 Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk Meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan Lembaga Keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kita di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu kita ada topik Menawarkan Swasta, Komersial dan pribadi pinjaman kepada calon pelanggan membutuhkan uang mendesak pada tingkat bunga 2%,
Mengapa menunggu untuk uang yang Anda butuhkan segera? kita memiliki uang tunai untuk pinjaman Anda.
Layanan pinjaman keuangan kami adalah 100% dijamin.
Kami memberikan pinjaman mulai dari £ 10,000 - £ 10.5m. Daftar sekarang dan bergabung Ribuan puas
hubungi kami di kami E-mail: rbi.loanfirm2015@gmail.com
situs http://www.gbiloanfirms.com/

DATA peminjam
1) Nama Lengkap: .......................................................
2) Negara: ..........................................................
3) Alamat: ..........................................................
4) Negara: ............................................................ ..
5) Jenis Kelamin: ................................................................
6) Status Pernikahan: .................................................
7) Pekerjaan: ................................................... ..
8) Nomor Telepon: ................................................
9) Posisi Saat ini di tempat kerja: .....................
10) Pendapatan Bulanan: .............................................
11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .....................................
12) Pinjaman Jangka waktu: ................................................
13) Tujuan Pinjaman: .......................................... ..
14) Agama: ...................................................... ..
15) Apakah Anda diterapkan sebelum ............................................ ..
16) Tanggal lahir: ............................................ .....................
Balas via email ini: rbi.loanfirm2015@gmail.com

            ((R.B.I) Cadangan bank perusahaan pinjaman india)
                                                                                          
                                                                                    tanda-Mr. Raghuram Rajan

Rapheal Williams said...

Halo, saya Mr Rapheal Williams, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi hidup waktu kesempatan pinjaman. Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh Bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan konsolidasi pinjaman atau hipotek? mencari lebih banyak karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit yang buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami menyediakan bantuan yang dapat diandalkan dan waris dan akan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email hubungi kami via

Email: raphealwillaims.loanfirm2015@gmail.com Terima kasih, kami berharap untuk prompt Anda menjawab.

Mr tanda Rapheal Roland Email: raphealwillaims.loanfirm2015@gmail.com

merit hope said...

Hal ini untuk memberitahukan kepada masyarakat umum bahwa Mrs Morgan Debra, pemberi pinjaman pinjaman swasta memiliki membuka peluang keuangan untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan. Kami memberikan pinjaman dengan bunga 2% untuk individu, perusahaan dan perusahaan di bawah syarat dan kondisi yang jelas dan mudah dipahami. hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (morgandebra816@gmail.com)

merit hope said...

Moshi Moshi,
Hal ini untuk memberitahukan kepada masyarakat umum bahwa Nyonya, Dimma lauri pemberi pinjaman kredit pribadi memiliki membuka peluang keuangan untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan. Kami memberikan pinjaman dengan bunga 2% untuk individu, perusahaan dan perusahaan di bawah syarat dan kondisi yang jelas dan mudah dipahami. hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (diamondlauriloanfirm@gmail.com)

debra morgan said...

Hello Am Puan, Debra Morgan Am sah dan dipercayai pemberi pinjaman pinjaman memberi pinjaman
atas terma yang jelas dan mudah difahami dan syarat pada kadar faedah 2%. dari
$ 12000 kepada $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. jika anda
memerlukan pinjaman apa yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
di: morgandebra816l@gmail.com
Tuhan memberkati Anda.
Regards,
Puan Debra Morgan
E-mel: morgandebra816@gmail.com


Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: MORGANDEBRA816@GMAIL.COM

Michellen Haward said...

TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (dgn lebih lanjut)

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan Wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan ada di sana, Michellen Haward Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
b) Perniagaan Mula-up dan pendidikan.
c) penyatuan hutang.
d) Pinjaman Wang Hard.

Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui: michellenhawardloans@gmail.com

Maklumat Diperlukan termasuk;

1) nama:
2) Negara:
3) menangani:
4) menyatakan:
5) Bahasa Pertuturan:
6) Umur:
7) Status perkahwinan:
8) Pekerjaan:
9) Nombor telefon:
10) pada masa ini terletak di tempat kerja:
11) Pendapatan Bulanan:
12) saudara terdekat:
13) jumlah pinjaman yang diperlukan:
14) Tempoh pinjaman:
15) Tujuan pinjaman:

NOTA: Permohonan adalah untuk 18years dan ke atas

Micheal Benson said...

Untuk benar memperkenalkan diri, saya Encik Micheal Benson pemberi pinjaman swasta, i
Memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, ini merupakan peluang kewangan.
di muka pintu anda, mendapatkan pinjaman anda dengan cepat. Ada orang banyak keluar
Terdapat mencari peluang kewangan atau bantuan sekitar sudut, dan
Tempat, dan masih mereka tidak mampu untuk mendapatkan satu, tetapi di sini ia adalah.
Pembiayaan peluang pada langkah pintu anda dan oleh itu anda tidak mampu Untuk lepaskan peluang ini perkhidmatan ini disediakan untuk individu, syarikat, ahli perniagaan dan wanita, dan ketersediaan loans.The apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut.
Hubungi kami melalui e-mel: michealbensonloanagency@gmail.com.

Pinjaman borang permohonan dan mengembalikannya.

Nama Penuh ....................................

Nombor telefon peribadi ............................

Negara ...........................................

Alamat ......................................

Negeri ..............................

Umur .............................................

Anda telah digunakan sebelum atau tidak. .......................

Status .................................

Jumlah pinjaman yang diperlukan. .....................................

Tempoh pinjaman .................................

Pekerjaan ....................................

Pendapatan Bulanan .............................

Sebagai pengiktirafan kepada butiran ini kami akan menghantar perjanjian kami dengan jadual pembayaran balik, dan jika anda bersetuju dengan Terma dan Syarat ini, anda berpeluang untuk mendapatkan pinjaman anda dalam masa 24 jam, bergantung kepada keterukan dan mendesak, dan amanah.
Saya sedang menunggu maklum balas yang cepat anda.

Yang benar

Micheal Benson

Micheal Benson said...

Untuk benar memperkenalkan diri, saya Encik Micheal Benson pemberi pinjaman swasta, i
Memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, ini merupakan peluang kewangan.
di muka pintu anda, mendapatkan pinjaman anda dengan cepat. Ada orang banyak keluar
Terdapat mencari peluang kewangan atau bantuan sekitar sudut, dan
Tempat, dan masih mereka tidak mampu untuk mendapatkan satu, tetapi di sini ia adalah.
Pembiayaan peluang pada langkah pintu anda dan oleh itu anda tidak mampu Untuk lepaskan peluang ini perkhidmatan ini disediakan untuk individu, syarikat, ahli perniagaan dan wanita, dan ketersediaan loans.The apa-apa amaun pilihan anda untuk maklumat lanjut.
Hubungi kami melalui e-mel: michealbensonloanagency@gmail.com.

Pinjaman borang permohonan dan mengembalikannya.

Nama Penuh ....................................

Nombor telefon peribadi ............................

Negara ...........................................

Alamat ......................................

Negeri ..............................

Umur .............................................

Anda telah digunakan sebelum atau tidak. .......................

Status .................................

Jumlah pinjaman yang diperlukan. .....................................

Tempoh pinjaman .................................

Pekerjaan ....................................

Pendapatan Bulanan .............................

Sebagai pengiktirafan kepada butiran ini kami akan menghantar perjanjian kami dengan jadual pembayaran balik, dan jika anda bersetuju dengan Terma dan Syarat ini, anda berpeluang untuk mendapatkan pinjaman anda dalam masa 24 jam, bergantung kepada keterukan dan mendesak, dan amanah.
Saya sedang menunggu maklum balas yang cepat anda.

Yang benar

Micheal Benson

Jennifer Dawson said...

Am Puan Jennifer, pemberi pinjaman pinjaman peribadi. kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% setiap tahun sebanyak EUR 100,000,000,00. Yang 500,000,000,00.in untuk mata wang yang anda perlukan pinjaman dalam. Dengan pembiayaan projek 100% dijamin dan pinjaman tidak bercagar boleh didapati. kami yang dijamin untuk menyediakan perkhidmatan kewangan kepada kebanyakan pelanggan kami di seluruh dunia. Dengan pakej pinjaman anak bodoh, pinjaman yang boleh diproses dan wang dipindahkan kepada peminjam secepat mungkin. kami beroperasi dengan syarat yang jelas dan mudah difahami dan menawarkan pinjaman dengan salah seorang pelanggan kami yang Gunaan, syarikat-syarikat, syarikat, dan semua jenis organisasi perniagaan, orang perseorangan dan Tanah Pelabur Real. hubungi kami di e-mel kepada kami: jenniferdawsonloanfirm@gmail.com untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda ok.
Puan Jennifer

jane said...

Moshi Moshi,
Hal ini untuk memberitahukan kepada masyarakat umum bahwa Nyonya Janet Robort, pemberi pinjaman pinjaman swasta memiliki membuka peluang keuangan untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, kami adalah sebuah perusahaan pinjaman dapat diandalkan dengan takut akan Allah. Kami memberikan pinjaman dengan bunga 2% untuk individu, perusahaan dan perusahaan di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan condition.so hubungi kami hari ini melalui e-mail di janetrobort@gmail.com

Stacy Banks said...

Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, mobil
Pinjaman, pinjaman mahasiswa, pinjaman konsolidasi utang, pinjaman tanpa jaminan, usaha
modal, dll .. Atau apakah Anda menolak pinjaman oleh bank atau keuangan
lembaga untuk satu atau lebih reasons.You di tempat yang tepat untuk
solusi pinjaman Anda! Saya pemberi pinjaman pribadi, saya memberikan pinjaman kepada
perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau
2%. Bunga. Silahkan hubungi kami melalui email:
financialfutureloanfirm@gmail.com
financialfutureloanfirm@outlook.com

terima kasih,
mrs Stacy

Sarah Wong said...

PINJAMAN TAWARAN
 Hello, pencari pinjaman kami mengalu-alukan anda ke Syarikat Pinjaman sah swasta yang cenderung melepaskan kekayaan dan Membasmi tekanan dan kemiskinan.
Pembiayaan Harta sering boleh menjadi satu cabaran sebenar - memakan masa, mengecewakan, mahal - tanpa akses kepada sambungan yang tepat dan kepakaran dalam menggunakan pendekatan yang betul. Di sini adalah berita baik kami menawarkan semua jenis s pinjaman apa-apa cara anda menginginkannya. Dalam segala yang kita lakukan, kita menggunakan "K.I.S.S." formula - kerana kami percaya dalam "Menyimpan Ia supremely Mudah". Perniagaan kami hanya membantu Pemaju Hartanah, Pelabur Hartanah, Syarikat Berhad dan Perniagaan Tempatan mendapatkan pembiayaan yang mereka perlukan, cepat, cekap, dengan syarat-syarat yang terbaik dan kadar faedah 1.5%. Dari seluruh seluruh pasaran, sama ada ia menjadi UK PEMBANGUNAN KEWANGAN - MERAPATKAN KEWANGAN - gadai janji HARTA KOMERSIL - BELI KE LET PORTFOLIO PINJAMAN, dll Kami akan menawarkan pengaturan pembiayaan yang tepat untuk membolehkan pelanggan kami untuk berkembang dan makmur dengan mencapai satu atau lebih daripada tiga asas perniagaan:
Hubungi kami hari ini melalui E-mel anda {} sarahmantiwongloanhome@gmail.com atau sarahmantiwongfinancialsolution@yahoomail.com.

Claudia Whyte said...

Hello, saya Puan Claudia, pemberi pinjaman peribadi pinjaman yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh Bank-Bank dan badan-badan kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari banyak lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda dengan perkara yang sebelum ini. Kami memberi pinjaman wang kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang telah buruk kredit atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: Claudiawhyteloancompany@gmail.com

Fatima Saheed said...

Saya Fatimawati Said, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS.Who yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah QUALITYLOANLTD. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya adalah semua pembohong, aku menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu. Tapi qualityloan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email mereka yang sebenarnya: qualityloanfirm@asia.com. email pribadi saya sendiri: fatimatu.said99@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan nasihat saya.

marry coleloanscompany said...

semoga damai Tuhan bersama Anda.
Apakah Anda seorang pebisnis atau wanita? Apakah Anda dalam setiap
tekanan keuangan atau apakah Anda perlu dana untuk memulai
bisnis Anda sendiri?
a) pinjaman pribadi, ekspansi bisnis.
b) memulai bisnis dan pendidikan.
c) Hutang konsolidasi.
Nama: ..........................................
Negara: .........................................
Alamat: ..........................................
Status Perkawinan: .......................................
Hubungan Seks: ................................................ ...
Umur ................................................. ....
Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: .........................
Durasi Pinjaman: ...................................
Personal Nomer HP: .......................
bulanan
Penghasilan: .....................................
Terima kasih Dan Memberkati Tuhan
email: marycoleloanscompany@gmail.com

Michellen Haward said...

MEMOHON PINJAMAN ANDA
Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan Wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan ada di sana, Michelle Howard Firma Pinjaman adalah jawapan untuk menawarkan apa-apa jenis pinjaman kepada orang ramai atau sesiapa dalam nees bantuan kewangan. Kami memberikan pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, firma-firma dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah. hubungi kami hari ini melalui e-mel di michellenhawardloans@gmail.com
Nota: Semua pemohon perlu berada di atas 18 tahun

moanmend said...


MEMOHON PINJAMAN SEKARANG......



Adakah anda memerlukan pinjaman segera kami menawarkan pinjaman di seluruh dunia untuk yang memerlukan pinjaman peluang perniagaan yang anda mempunyai yang cari adalah di sini sekali lagi. email kami di: mohammed company01@gmail.com
BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
1) Nama Penuh:
2) Jantina:
3) Jumlah Pinjaman Diperlukan :.
4) Tempoh Pinjaman:
5) Negara:
6) Alamat Rumah:
7) Nombor Telefon:
8) Pendapatan Bulanan:
9) Pekerjaan:
) Yang mana anda mengetahui mengenai kami.
Salam.

moanmend said...

MEMOHON PINJAMAN SEKARANG......




Adakah anda memerlukan pinjaman segera kami menawarkan pinjaman di seluruh dunia untuk yang memerlukan pinjaman peluang perniagaan yang anda mempunyai yang cari adalah di sini sekali lagi. email kami di: mohammed company01@gmail.com
BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
1) Nama Penuh:
2) Jantina:
3) Jumlah Pinjaman Diperlukan :.
4) Tempoh Pinjaman:
5) Negara:
6) Alamat Rumah:
7) Nombor Telefon:
8) Pendapatan Bulanan:
9) Pekerjaan:
) Yang mana anda mengetahui mengenai kami.
Salam.

Grace Daniel said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Grace Daniel, pemberi pinjaman pinjaman peribadi telah membuka peluang kewangan bagi sesiapa yang memerlukan bagi apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman kepada individu, firma-firma dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan syarat kadar faedah hanya 2%. hubungi kami hari ini melalui e-mel supaya kita boleh memberi anda terma dan syarat-syarat pinjaman kami di: {mimiverapet@gmail.com}

DATA PEMINJAM'S
1) Nama Penuh: .......................................................
2) Negara: ......................................................... ..
3) Alamat: ..........................................................
4) Negara: ............................................................ ..
5) Jantina: ................................................................
6) Status Perkahwinan: .................................................
7) Pekerjaan: ................................................... ..
8) Nombor telefon: ................................................
9) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .....................
10) Pendapatan Bulanan: .............................................
11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....................................
12) Pinjaman Duration: ................................................
13) Tujuan Pinjaman: .......................................... ..
14) Agama: ...................................................... ..
15) Adakah anda memohon sebelum .................................

terima kasih,
Puan Grace Daniel

Theresa Theresa said...

Kantor Alamat Nasional - Swindon
Nationwide Building Society
Nationwide Depan
Pipers Way Swindon
Inggris
SN27 1KS
GPS / Postal Code Geographic Hanya: SN6 1FA

Sir / Madam,

Penawaran nasional aman dan pinjaman pribadi tanpa jaminan kepada pelanggan untuk tujuan apapun memulai bisnis baru, individu dan bisnis. Pinjaman kami juga diasuransikan untuk keamanan maksimum dan itu adalah transfer online. Pinjaman dari 10,000.00 Euro untuk 30,000,000.00 euro dengan bunga 2%, pinjaman dilunasi dalam jangka waktu antara 1 dan 20 tahun, pinjaman yang tersedia untuk tujuan apapun mengisi ruang untuk mencari nama lengkap: ____________ Alamat: _____________ Jumlah Pinjaman: ____________ pinjaman Durasi : ___________ Telepon: __________. Informasi lebih lanjut tentang pinjaman Nationwide akan dikirim kepada Anda setelah kami menerima aplikasi pinjaman Anda. Nationwide Building Society merangkul Kode Lending.

Aplikasi pinjaman Anda sangat dihargai.

EKI HARRISON
Staf Akuntan
______________________________ ____
Email: theresaloancompany@gmail.com atau theresaloancompany@cash4u.com

Theresa Theresa said...

Kantor Alamat Nasional - Swindon
Nationwide Building Society
Nationwide Depan
Pipers Way Swindon
Inggris
SN27 1KS
GPS / Postal Code Geographic Hanya: SN6 1FA

Sir / Madam,

Penawaran nasional aman dan pinjaman pribadi tanpa jaminan kepada pelanggan untuk tujuan apapun memulai bisnis baru, individu dan bisnis. Pinjaman kami juga diasuransikan untuk keamanan maksimum dan itu adalah transfer online. Pinjaman dari 10,000.00 Euro untuk 30,000,000.00 euro dengan bunga 2%, pinjaman dilunasi dalam jangka waktu antara 1 dan 20 tahun, pinjaman yang tersedia untuk tujuan apapun mengisi ruang untuk mencari nama lengkap: ____________ Alamat: _____________ Jumlah Pinjaman: ____________ pinjaman Durasi : ___________ Telepon: __________. Informasi lebih lanjut tentang pinjaman Nationwide akan dikirim kepada Anda setelah kami menerima aplikasi pinjaman Anda. Nationwide Building Society merangkul Kode Lending.

Aplikasi pinjaman Anda sangat dihargai.

EKI HARRISON
Staf Akuntan
______________________________ ____
Email: theresaloancompany@gmail.com atau theresaloancompany@cash4u.com

Mary Robert said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera ?
* Pemindahan Sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
* Pembayaran bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang dalam anda
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah 2 %
* Pembayaran jangka panjang ( 1-30 tahun) Tempoh
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai ? Selepas memfailkan permohonan kredit,
Anda boleh menjangkakan bahawa tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam dan
pembiayaan dalam tempoh 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
daripada anda.

Hubungi sah dan berlesen rasmi syarikat pinjaman
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain .
Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman melalui Hubungi sekarang

e-mel : maryrobert422@gmail.com

Mellisa Sharon said...

Hello,

      Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, auto
pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa jaminan, usaha
modal dan lain-lain ... Atau Adakah anda menolak pinjaman oleh bank atau mana-mana kewangan
institusi untuk satu atau lebih reasons.You berada di tempat yang tepat untuk
penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya memberikan pinjaman kepada
syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan
3% .Interest. Hubungi kami melalui e-mel: mellisaloanfirm89@gmail.com

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN.

Nama Penuh Anda:
Alamat:
negara:
menyatakan:
Jumlah Pinjaman:
jantina:
Pinjaman Duration:
Nombor Telefon:
Fax:
Pendapatan bulanan:
Tarikh khusus yang anda perlukan pinjaman:

NOTA: Ini adalah diperlukan sebelum kita boleh teruskan dengan
transaksi pinjaman okay.

Regards

Mellisa Sharon

Mellisa Sharon said...

Hello,

      Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, auto
pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa jaminan, usaha
modal dan lain-lain ... Atau Adakah anda menolak pinjaman oleh bank atau mana-mana kewangan
institusi untuk satu atau lebih reasons.You berada di tempat yang tepat untuk
penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta, saya memberikan pinjaman kepada
syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan
3% .Interest. Hubungi kami melalui e-mel: mellisaloanfirm89@gmail.com

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN.

Nama Penuh Anda:
Alamat:
negara:
menyatakan:
Jumlah Pinjaman:
jantina:
Pinjaman Duration:
Nombor Telefon:
Fax:
Pendapatan bulanan:
Tarikh khusus yang anda perlukan pinjaman:

NOTA: Ini adalah diperlukan sebelum kita boleh teruskan dengan
transaksi pinjaman okay.

Regards

Mellisa Sharon

clara alderman said...

Apakah Anda mencari pinjaman? Atau kau menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan untuk satu atau lebih alasan? Anda memiliki tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! Clara Alderman Pinjaman Terbatas memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Silahkan hubungi kami melalui e-mail hari ini di Claraaldermanloans@gmail.com

 Data pemohon:

  1) Nama Lengkap:
  2) Negara:
  3) Alamat:
  4) Negara:
  5) Jenis kelamin:
  6) Status perkawinan:
  7) Pekerjaan:
  8) Nomor telepon:
  9) Posisi Saat di tempat kerja:
10) Pendapatan Bulanan:
11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
12) Durasi Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) agama:
15) Apakah Anda diterapkan sebelumnya;
16) Tanggal lahir;

Terima kasih

Clara Alderman Badan Kredit

Anita charles said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
Pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka, dan lain-lain .. Atau anda sudah menolak pinjaman oleh bank atau kewangan
institusi untuk satu atau lebih reasons.You berada di tempat yang tepat untuk
penyelesaian pinjaman anda! kami mengeluarkan pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu di yang rendah dan berpatutan rate2% kepentingan. Bunga. mengisi borang di bawah:
1) Nama Penuh: ... 2) Negara: ... 3) Alamat: ... 4) Negara: ... 5) Jantina: ... 6) Pekerjaan: ...... 7) Nombor Telefon: ...... 8) Status Perkahwinan: ...... 9) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: ...... 10) Pendapatan bulanan: ...... 11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ... 12) Pinjaman Duration: ... 13) Tarikh lahir: ... ... 14) Tujuan Pinjaman: ... 15) Agama: 16 ... ) Mempunyai anda memohon sebelum .............
Sila hubungi kami melalui e-mel anitacharlesloancompany@gmail.com 0r anitacharlesloancompany@mail.com.
terima kasih,
Puan Anita

Yunita Nurudeen said...

Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

Tovia James said...

Adakah anda memerlukan pinjaman pada kadar faedah yang rendah ? Adakah anda mempunyai Kredit Bad atau Tidak ? Adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan? Adakah anda memerlukan pinjaman kereta ? Anda mahu menggadaikan semula rumah anda? Adakah anda memerlukan Modal yang besar untuk memulakan sebuah Syarikat Berskala Besar ? Anda mempunyai penyelesaian hak untuk semua ! Untuk Maklumat lanjut mengenai pinjaman dan pinjaman terma, sila hantar E-mel. Semua Soalan harus diarahkan dalam bentuk formal e -mel kepada kami melalui toviajames9@gmail.com dengan kenalan Maklumat yang terdapat di bawah:


mengisi borang permohonan pinjaman di bawah.
BORANG PERMOHONAN PINJAMAN .

1). Nama Penuh:
2). negara:
3). menyatakan:
4). bandar:
5). Alamat Pemohon:
6). telefon:
7). Jantina :
8). Status perkahwinan:
9). pendudukan:
10). Pendapatan bulanan:
11). Jumlah Pinjaman :
12). Pinjaman Duration:
13). Tujuan pinjaman:

Salam

Mary Robert said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera ?
* Pemindahan Sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
* Pembayaran bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang dalam anda
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah 2 %
* Pembayaran jangka panjang ( 1-30 tahun) Tempoh
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai ? Selepas memfailkan permohonan kredit,
Anda boleh menjangkakan bahawa tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam dan
pembiayaan dalam tempoh 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
daripada anda.

Hubungi sah dan berlesen rasmi syarikat pinjaman
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain .
Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman melalui Hubungi sekarang

e-mel : maryrobert422@gmail.com

Sandra Fitra said...

Apakah Anda membutuhkan Pinjaman Mendesak for melunasi Hutang-Hutang Anda ATAU Anda membutuhkan Pinjaman mod Untuk Meningkatkan Perniagaan Anda?
Anda Telah Putusan yang Ditolak Oleh bank dan Institusi Kewangan lainnya?
Apakah Anda membutuhkan Pinjaman konsolidasi ATAU hipotek?
Mencari lagi karena kami di here for Membuat Semua Masalah Kewangan Anda SESUATU dari masa lalu.
Kami dana meminjamkan Individu Untuk yang membutuhkan Bantuan Kewangan, yang memiliki Kredit Buruk ATAU membutuhkan uang for TUNAI VISA VISA Invois, for berinvestasi di Perniagaan di Tingkat 2% .Saya Ingin Menggunakan media Jogja for memberitahu Anda bahwa Kami Membuat Handal dan Bantuan Penerima dan Akan Bersedia Untuk menawarkan Pinjaman.

Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: sandrafitraloanfirmltd@gmail.com

Salam Hormat,

Sandra Fitria