Mengenali Muffin dan Kek Cawan

Mufin dan kek cawan (cupcake) sentiasa menjadi kegemaran kanak-kanak dan juga orang dewasa terutama apabila dihias dengan aising di atasnya.Ia terdapat dalam pelbagai perisa dan boleh dinikmati secara individu dan tidak perlu dipotong. Muffin dan kek cawan mempunyai perbezaan yang ketara walaupun sekali imbas ia nampak seakan-akan sama. Perbezaan yang ketara ialah dari segi rupa bentuk dimana mufin mempunyai puncak yang tinggi manakala kek cawan cuma gelembung sedikit di bahagian atas. Ini untuk memudahkan ia dihias dengan pelbagai aising.

Mufin selalunya menggunakan cawan kertas yang tinggi agar memudahkan puncaknya terbentuk dengan elok. Manakala kek cawan lebih kecil dan diisi dalam cawan kertas yang lebih rendah.Mufin mempunyai dua kaedah membuatnya iaitu kaedah mufin (tekstur kek lebih kenyal seperti roti) dan kaedah mengkerim dimana tekstur kek lebih halus dan lembut seperti kek. Mufin selalunya tidak dihias dengan aising kerana puncaknya yang tinggi menyukarkan ia diletakkan aising.

Kek cawan pula adalah kek kecil yang boleh mengunakan pelbagai kek asas seperti kek mentega atau kek span. Ia juga boleh dipelbagaikan perisanya seperti oren, coklat, strawberi, kopi dan sebagainya.Disamping itu kek cawan boleh dihias dengan pelbagai aising seperti aising krim mentega dan aising coklat.

No comments:

Popular Posts