Seni Kek Lapis











Di negara kita, kek lapis lebih terkenal di kalangan masyarakat Jawa di Johor dan Selangor. Tradisi kek lapis ini dibawa bersama penghijrahan mereka ke Tanah Melayu beberapa ratus tahun dahulu. Kalau dahulu kek lapis di bakar dengan dapur arang, kini segalanya lebih mudah dengan ketuhar elektrik.Tetapi membuat kek lapis masih juga memerlukan masa yang panjang dan kesabaran tinggi kerana perlu membakarnya selapis demi selapis.Selalunya memakan masa 3 jam untuk menghasilkan sebiji kek lapis. Kek lapis tradisional juga dikenali sebagai Kek Lapis Betawi adalah seakan Lapis Legit dari Indonesia kerana rasa rempahnya yang harum. Kini Lapis Betawi telah dipelbagaikan perisanya seperti mocha, coklat,pandan dan sebagainya.


Di Sarawak pula, masyarakat Melayu di negeri itu telah mempelopori teknik membuat kek lapis moden yang agak berlainan dari lapis tradisional dan lapis legit Indonesia. Kek lapis mereka dikenali sebagai Kek Lapis Sarawak. Ianya mula dikomersilkan sejak tahun 1980 an tetapi pembuatannya telah bermula lebih awal dari itu. Kek Lapis Sarawak mempunyai pelbagai perisa seperti horlick, coklat, mentega kacang, serikaya dan lain-lain yang dicampurkan ke dalam adunan kek bagi menambah kelazatannya. Kek Lapis Sarawak mempunyai pelbagai warna dan corak-corak geometri yang menarik. Ia bukan setakad sejenis masakan, tetapi hasil seni (work of art) yang unik dan tidak terdapat di tempat-tempat lain.


Sebab itulah saya meminati seni kek lapis ini. Walaupun membuatnya agak remeh (bukan susah), perlukan ketelitian dan kreativiti tetapi apabila berjaya menghasilkan satu rekaan, ia menimbulkan kepuasan kepada diri kita. Pendekata, ia berbaloi kerana kelazatan dan keindahannya.

No comments:

Popular Posts