Selamat datang ke blog ResipiNoraini !

Aising Fondant











>>Contoh-contoh kek pertunangan dan perkahwinan berhias aising fondant.

Aising fondant adalah sejenis aising keras yang berasal dari negara Barat dan digunakan dengan meluas di Amerika dan negara-negara Eropah yang lain. Mereka membalut aising fondant untuk kek perkahwinan, pertunangan dan juga untuk kek harijadi. Tetapi di negara kita, tidak ramai yang gemarkan aising fondant kerana kulitnya yang keras. Biasanya kek yang dibaluti aising fondant terdiri dari kek buah atau lain-lain kek mentega yang padat. Kek span tidak sesuai kerana terlalu lembut untuk menampung berat fondant. Kek berhias aising fondant sangat indah hasil seninya apatah lagi dihiasai dengan bunga-bunga dari gumpaste.Ia juga sesuai dibawa dalam perjalanan yang jauh. Itulah sebabnya harganya agak mahal sehingga mencecah RM250 untuk sebiji kek bersaiz 9 inci. Tetapi pada hari penting seperti perkahwinan atau pertunangan, apalah salahnya memberi hantaran yang istimewa kepada yang tersayang! Pendekata, tepuk dada tanya selera.

Resipi Aising Fondant

Bahan-bahan :
1 kg. gula aising
500 gm gula aising tambahan
17 gm (2 sudu besar) serbuk gelatin halal
100 gm air
1 sudu besar sirap glukos (glucose syrup)
12 gm krimwell @ shortening
40 gm gliserin

Cara Membuatnya :
1. Tuang air dan gelatin ke dalam periuk kecil dan panaskan atas api perlahan hingga gelatin larut.
2. Masukkan sirap glukos, krimwell dan kacau hingga larut dan mendidih sebentar. Tutup api dan sejukkan.
3. Gula aising (1 kg) diayak dua kali atas meja atau dulang.
4. Buat lubang di tengah gula aising dan tuangkan adunan yang telah sejuk tadi. Kaup dan balikkan guna scrapper hingga adunan sebati. (guna mesin pun boleh). Tuangkan gliserin dan uli lagi 5 minit hingga lembut.
5. Jika adunan agak keras, renjis sedikit air panas dan uli hingga lembut. Jika lembik dan melekit,tambah sedikit gula aising lagi dan uli rata hingga lembut.
6. Masukkan dalam beg plastik dan simpan pada suhu bilik.Tak perlu dimasukkan dalam peti sejuk. Boleh digunakan dalam masa seminggu.


Tip dan panduan:


1. Doh jangan lama didedahkan kerana ia akan kering. Selepas digunakan simpan dalam plastik.
2. Doh adalah lembut dan boleh dibentuk bunga, daun, reben dan sebagainya.
3. Untuk warnakan doh,ambil lidi dan celupkan dalam pewarna.Kemudian calitkan atas doh dan uli hingga warna merata.
4. Doh sesuai dicanai atas meja marble atau meja stainless steel. Meja kayu tidak sesuai kerana akan melekat.
5. Apabila mencanai, taburkan gula aising atas meja supaya tidak melekat.
6. Kek buah yang hendak dibalut fondant hendaklah disapu jem panas atau aising buttercream yang nipis agar lembap.
Untuk dapatkan cara-cara membalut kek dengan fondant, sila layari http://www.shop.pattycakes.com/
http://www.wilton.com/ dan lain-lain laman web yang berkenaan.






5 comments :

Nina Suria said...

Salam puan noraini
Nak tanya barangan wilton tu, teruja dengan tools tuk buat fondant, ade tak kedai kat mesia ni jual benda2 tu

Noraini Zakaria said...

W/salam Nina,
Barangan Wilton utk buat fondant boleh dibeli di Bagus Baking Centre Shah Alam dan Bake With Yen Bandar Puteri Puchong.Alamat dan no. tel di posting saya sebelum ini.(Kalau tak silap, tempat kursus.)

Nina Suria said...

Terimakasih atas n4, dah dapat pun benda2 tu :) di brunei memang tak ade tool fondant di jual

ayu_mkay said...

salam puan noraini,

seronok bila dapat resepi buat aising fondant ni. tapi nak tanya gelatin tu boleh ke ditukar dengan bahan lain yang sewaktu dgnnya.

dan nak tanya lagi, resipi ni boleh ke kalau nak buat untuk bunga kek?

salam kenal puan :)

::. miss waWa .:: said...

salam Puan Noraini

saya nak tanya mana boleh dapt Gliserin dan mcm mana rupa yg puan selalu gunakan?
sirap glukos tu adakah tin biru glukos yg selalu d minum kalau time kita tidak sihat?

terima kasih =)