Panduan Membuat Cotton Cake

Cotton Cake atau Kek Kapas masih agak baru di Malaysia tetapi di Indonesia ia sudah lama diperkenalkan. Cotton Cake adalah sejenis kek Taiwan dimana cara pembuatannya hampir serupa tetapi tidak sama dengan Chiffon Cake (Kek Sifon). Kek Sifon mengadunkan adunan pes dengan adunan putih telur tetapi cotton cake dibuat dengan adunan yang dimasak dan kemudian dicampurkan adunan putih telur seperti membuat Japanese Cotton Cheese Cake.

Apakah kunci kejayaan membuat cotton cake?

1. Putih telur dan gula hendaklah diputar hingga kembang dan kental tetapi tidak sampai kering. Ia dinamakan soft peak atau puncak lembut. Untuk mengujinya, colek sedikit dengan jari dan ia masih berekor. Gunakan kelajuan sederhana supaya tidak overbeat.

2. Jaga agar adunan cair (kuning telur, susu dan bahan lain) tetap hangat.

Apa akan jadi jika adunan putih telur terlalu kering?
Cotton cake akan mudah pecah permukaannya. Kedua, cotton cake akan mengembang dan naik dengan elok semasa dibakar tetapi mengempis apabila keluar dari oven.

Apa akan jadi jika adunan cair menjadi sejuk?
Apabila dicampurkan putih telur, adunan akan mencair dan tidak menjadi adunan yang gebu. Kek akan menjadi bantat. Untuk menjaga adunan cair tetap hangat, rendamkan bekasnya didalam air panas. Tekstur cotton cake adalah lembut dan halus tetapi lebih lembab dari kek sifon kerana dibakar secara water-bath (steam-bake).

Free Image Hosting at allyoucanupload.com

Sumber : ncc-Indonesia.com

No comments:

Popular Posts