Perihal Coklat



>> Gambar hiasan
Tentu ramai anda di luar sana yang gemarkan coklat.Kalau kita berkunjung ke kedai bahan kek, kita akan dapati bermacam jenis hasilan coklat seperti milk chocolate, cooking chocolate (coklat masakan), coklat putih , cip coklat dan sebagainya.Dalam masakan terutama membuat biskut, kek dan lain-lain,hasilan coklat yang sering digunakan adalah coklat masakan, serbuk koko, cip coklat dan emulco coklat yang merupakan perisa coklat. Coklat putih (white chocolate) secara teknikalnya bukanlah coklat kerana tidak mengandungi pepejal koko. Ia hanya mengandungi mentega koko yang dicampur gula, pepejal susu dan perisa.

Bagaimana untuk menyimpan coklat?
Coklat masakan boleh tahan 2 tahun jika betul cara penyimpanannya. Ia hendaklah disimpan di tempat agak dingin dan kering seperti di dalam almari.Anda tidak perlu menyimpannya dalam peti sejuk. Balutkan lebihan coklat masakan dengan kertas aluminium (foil) atau plastic wrap dan masukkan dalam beg plastik atau bekas plastik.

Bagaimana mencairkan coklat?
Anda boleh menggunakan kaedah double-boiler atau microwave.
1. Cincang coklat kecil-kecil dan masukkan dalam periuk.
2. Panaskan air dalam kuali atau periuk lebih besar dan letakkan periuk berisi coklat di atasnya.
3. Pastikan tiada air yang masuk ke dalam coklat kerana ia akan jadi berketul.
4. Kacau dengan senduk hingga coklat cair.
5. Sekiranya coklat agak pekat, masukkan sedikit shortening sayuran atau mentega koko (cocoa butter)untuk mencairkannya. Tidak digalakkan mengguna minyak, mentega atau majerin kerana mempengaruhi rasa dan bau coklat.
6. Jika menggunakan mikrowave, masukkan coklat dalam bekas microwave-safe.Masak 1 minit hingga ia lembut. Coklat tidak kelihatan cair dalam microwave kerana masih mengekalkan bentuknya.Keluarkan dan kacau hingga cair.

1 comment:

aku dan diriku said...

salam akak,kalo kite maasukan coklat dlm peti ais nt coklat tu akan rosak ker coz saya pernah buat camtuh pastu coklat tu bila nk dicairkan jadi x cantik n cam berpasir2 lah.. tq kak

Popular Posts