Kursus Kek Lapis (1)


>> Sedang menunjukkan cara membuat Roll Dinda.

>> Sebelum digulung sapu jem dulu.

>>Abang Mat Hidir kita sedang beraksi menggulung kek roll.

>>Kek lapis roll hasil tangan peserta.

>>Peserta kursus yang sentiasa bersemangat.



Kursus Kek Lapis siri pertama telah berjaya dilangsungkan di Akademi Bakeri Ria, Taman Melawati, KL. Seramai enam orang peserta telah menghadiri kursus sehari yang merupakan kelas praktikal(hands-on). Mereka terdiri dari Wani, Normah, Norhaya, Mohd.Hidir, Bahyah dan Ila.
Kursus bermula pada pukul 10.30 pagi dengan taklimat dan penerangan ringkas dari saya tentang jenis-jenis kek lapis, kaedah membuatnya dan masalah-masalah yang sering dihadapi dalam membuat kek lapis ini. Kemudian para peserta mula membuat kek lapis sarawak mereka sendiri dengan pengawasan dan tunjukajar dari saya. Saya berbangga kerana para peserta sangat bersungguh-sungguh membuat tugasan yang telah diberikan. Mereka juga tidak segan untuk bertanyakan pelbagai soalan berhubung pembuatan kek lapis ini. Di akhir program, mereka telah dapat menyiapkan 3 jenis kek lapis iaitu Kek Lapis Semarak, Kek Lapis Prun dan Roll Dinda. Nampaknya mereka sangat gembira dengan kek-kek hasil air tangan mereka untuk dibawa pulang dan dinikmati bersama keluarga.

Saya berharap para peserta dapat mempraktikkan apa yang telah dipelajari samada untuk santapan sendiri ataupun membuat perniagaan secara kecil-kecilan. Mana tahu dari kecil-kecilan boleh jadi besar-besaran kerana belum ramai orang di Semenanjung ni yang membuat perniagaan kek lapis samada tradisional mahupun kek lapis sarawak. Jadi pasaran masih terbuka luas untuk anda menceburinya. Saya mendoakan anda semua berjaya mencapai apa yang dicita-citakan. Jika ada masalah boleh hubungi saya .

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum puan sekarang ada lg ke kelas buat kek lapis.klau ada wasap sy 0192995895

Popular Posts