Selamat datang ke blog ResipiNoraini !

Mengenai Sour Cream dan Yogurt



>> Sour cream adalah lebih pekat dari yogurt

Tentu anda biasa mendengar mengenai sour cream (krim masam) dan juga yogurt(dadih). Ia biasa digunakan sebagai bahan perasa tambahan (condiment) dalam masakan-masakan barat. Contohnya seperti topping untuk kentang bakar,salad dressing,bahan tambahan untuk kek dan kek keju, biskut dan juga skon. Saya juga sering menggunakan yogurt untuk dicampurkan dalam kek keju bagi membangkitkan rasa masam-masam manis dalam kek keju itu. Terdapat pelbagai jenis yogurt di pasaran yang terdiri dari pelbagai jenama.Ada yang tiada perisa (original) dan ada yang berperisa dan agak manis. Untuk dicampurkan dalam adunan kek keju, saya gemar menggunakan perisa asli (original).Sour cream pula jarang didapati di pasaraya biasa dan harga juga agak mahal berbanding yogurt.

Apakah dia sour cream atau krim masam itu? Sour cream adalah sejenis produk tenusu yang kaya dengan lemak susu dari 16 - 35 peratus. Ia dihasilkan dari penapaian (fermentasi) krim itu dengan sejenis bakteria asid lactic. Kultur bakteria itu secara naturalnya bertindakbalas dan menjadikan rasa masam dan memekatkan krim itu. Sour cream selalunya mengandungi bahan tambahan seperti gelatin, renin dan enzim sayur-sayuran.

Yogurt pula adalah produk tenusu yang dihasilkan dari penapaian bakteria Lactobacillus dengan susu lembu, susu kambing atau kerbau.Ia juga dinamakan cultured milk.Melalui proses ini, ia memekatkan susu dan menjadikan ia masam. Ada yogurt perisa asli dan ada juga yang ditambah perisa dan gula .Yogurt banyak kegunaan dan khasiatnya.Orang yang alah kepada lactose dalam susu, boleh memakannya kerana lactose telah ditukar kepada asid lactic oleh bakteria itu. Ia juga boleh merawat penyakit usus dan lain-lain penyakit yang berkaitan.Kesimpulannya, yogurt banyak khasiatnya dan sesuai diambil oleh kanak-kanak dan juga dewasa.




0 comments :