Soal-Jawab Berkenaan Kek Lapis

1. Apa perbezaan Kek Lapis Tradisional dan Kek Lapis Sarawak?

Kek lapis tradisional biasanya mempunyai perasa rempah dan kaedah membuatnya adalah berbeza dengan kek lapis sarawak.Contoh kek lapis tradisional adalah Kek Lapis Betawi.

2. Apa fungsi ovalette ?

Ovalette adalah sejenis bahan penstabil atau emulsifier. Nama lain adalah Quick 75 atau super sponge. Ia berbentuk pes atau pekatan bewarna kuning dan boleh didapati di kedai menjual bahan kek.Fungsinya adalah sebagai penstabil dimana ia dipukul bersama telur dan gula.Bahan ini menyebabkan adunan telur tetap gebu dan tidak mendap. Hasilnya kek juga akan menjadi gebu. JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) telah mengesahkan bahan ini halal digunakan oleh orang Islam.

3. Mengapa kek lapis sarawak padat dan berminyak ?

Kek lapis sarawak padat dan berminyak kerana cara membuatnya tidak betul. Telur, gula dan ovalette hendaklah dipukul hingga cukup kembang. Gunakan kelajuan maksima selama 10 minit hingga adunan gebu, barulah dimasukkan tepung (Guna mixer Kenwood Chef)

4. Mengapa kek lapis kering?

Kemungkinan kerana oven terlalu panas, terlalu lama dibakar atau terlebih tepung. Kurangkan kandungan tepung dan tambahkan susu pekat manis.

5. Apakah dia anti-mould ?

Anti-mould adalah sejenis bahan pengawet anti kulat yang dimasukkan ke dalam kek agar tahan lama dan tidak berkulat. Ada pelbagai jenis anti-mould.Yang paling biasa digunakan ialah sodium benzoate, potassium sorbate dan lain-lain.

6. Berapa lama kek lapis boleh tahan?

Kek lapis boleh tahan selama 1 bulan jika disimpan dalam peti sejuk.Caranya balutkan kek dengan kertas aluminium dan masuk plastik. Simpan dalam peti sejuk. Jika letak anti-mould, ia tahan 3 bulan.

7.Apa jenis oven yang sesuai untuk kek lapis?

Oven yang sesuai adalah oven elektrik yang mempunyai api atas dan bawah. Banyak jenama oven ini seperti Europa, Pensonic, Butterfly dan lain-lain. Saya lebih suka gunakan oven kecil(muat-muat tin 9 inci) kerana lebih mudah digunakan.

8. Bolehkah guna krimer pekat manis untuk ganti susu pekat?

Anda boleh gunakan krimer pekat manis kerana susu pekat manis tidak dijual sekarang.Saya gunakan jenama F&N. Sukatan adalah sama.

9. Bolehkah guna majerin menggantikan mentega?

Ya, anda boleh gunakan majerin tetapi rasanya kurang enak. Apa yang selalu saya lakukan ialah mencampurkan mentega dan majerin. Mentega 250 gm dan majerin 200 gm.

10. Apa dia rempah spekok?
Rempah spekok adalah rempah tradisi lapis legit di Indonesia. Baunya sangat harum kerana mengandungi pelbagai rempah seperti kayu manis, bunga lawang, buah pala dan lain-lain. Ia boleh didapati di kedai bahan kek. Jika tiada, anda boleh gunakan rempah campuran (mix spices.)

3 comments:

Unknown said...

nak tanya, ada kelas tak utk buat kek lapis ni??

Unknown said...

Kenapa kek lapis berkulat ..

Unknown said...

KEK LAPIS BOLE DISAPU BUTTER SETIAP LAPIS UNTUK MEMBUAT IANYA LEMBAB.ATAU MENJADI KERING

Popular Posts