Panduan Membuat Kek

Selamat tahun baru 2008 diucapkan kepada semua. Hari ini nak ceritalah sedikit pasal panduan-panduan membuat kek. Ramai antara kita yang minat membuat kek tetapi ada yang tidak ambil kisah tentang beberapa perkara penting sebelum membuatnya. Jadi marilah kita dapatkan informasi tentang panduan membuat kek.

1. Baca resipi dengan teliti untuk mendapatkan maklumat tentang cara memasak samada membakar atau mengukus, juga untuk mengetahui kaedah yang digunakan.

2. Sediakan barang-barang yang diperlukan samada bahan-bahan atau peralatan. Susunkan diatas meja.

3. Timbang bahan-bahan mengikut resipi.Jangan terlebih atau terkurang. Dapatkan bahan-bahan yang segar dan masih belum tamat tempoh.

4. Peralatan seperti pengadun(mixer), mangkuk adunan, pengaut, senduk dan lain-lain hendaklah dalam keadaan yang bersih.

5. Sediakan tin pembakar yang bersesuaian saiz seperti dinyatakan dalam resipi. Griskan dan lapik dengan kertas serap minyak. Tin untuk membuat kek span dan kek sifon tidak perlu digriskan.

6. Ketuhar (oven) hendaklah dibersihkan dari habuk atau tumpahan minyak.Panaskan ia ke suhu 180 darjah celcius selama 15 minit sebelum memasukkan kek.

7. Mentega atau krim keju hendaklah dikeluarkan dari peti sejuk 1/2 jam sebelum digunakan agar ia lembut dan mudah dipukul. Telur juga dikeluarkan agar ia bersuhu bilik.

8. Setelah memasukkan kek ke dalam ketuhar, setkan masa yang diperlukan untuk membakar. Jika kek mentega masa selalunya 1 jam, kek buah mengambil masa 1 1/2 jam dan kek span 45 minit sahaja.

9. Untuk membuat kek lapis, perlukan api atas dan bawah (grill). Gunakan ketuhar yang bersesuaian. Masa membakar juga singkat iaitu 7 -10 minit bergantung kepada jenis ketuhar.

10. Jangan buka pintu ketuhar 30 minit pertama kerana kek belum set. Haba yang keluar akan menyebabkan kek bantat. Selepas 45 minit anda boleh buka untuk menukar kedudukan kek.

11. Jangan masukkan terlalu banyak kek dalam satu ketuhar. Ini akan menyebabkan kekurangan haba dan kek akan jadi bantat.

12.Untuk menguji kek masak, cucuk bahagian tengah kek dengan lidi. Jika tiada melekit, ia sudah masak. Jika masih melekit. bakar untuk 10 minit lagi.

13. Tanda mudah kek telah masak ialah warnanya kekuningan, baunya harum dan ia lekang dari sisi tin pembakar.

14. Apabila kek telah masak, keluarkan dari ketuhar dan biarkan ia sejuk dalam tinnya selama 30 minit sebelum dikeluarkan. Untuk kek span dan kek sifon, telangkupkan tin setelah dikeluarkan dari ketuhar. Ini untuk mencegah kek mendap. Selepas 10 minit, pusingkan kek kedudukan asal dan keluarkan kek dengan mengikis sisinya dengan pisau.

15. Kek boleh dihidangkan apabila sejuk. Untuk menyimpannya, balutkan dengan kertas aluminium atau pembalut plastik. Masukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti sejuk.Kek biasa tahan satu minggu sementara kek lapis pula tahan 1 bulan.

2 comments:

PPKI BP SK TSBI said...

nak tanya, kalau nak buat kek cawan, kena guna api atas n bawah gak ker?

PPKI BP SK TSBI said...

nak tanya, kalau nak buat kek cawan, kena guna api atas n bawah gak ker?

Popular Posts