Kek Lapis Sarawak

Kek Lapis Sarawak adalah kek yang popular masa kini. Keunikannya terletak pada coraknya yang berwarna-warni dan rasanya yang berbeza dengan kek tradisonal atau lapis legit Indonesia. Bagi membuat kek lapis sarawak yang bercorak di tengahnya, memerlukan kesabaran yang tinggi kerana ia perlu dibuat dua kali. Mula-mula buat intinya dahulu. Setelah sejuk barulah dipotong dan disusun mengikut corak yang dikehendaki. Kemudian barulah dibuat lapisan atas dan bawahnya. (Untuk mendapat gambaran jelas tentang pembuatan kek ini, sila rujuk buku "Variasi Kek Lapis".

Kek lapis ini mempunyai kaedah membuatnya yang berbeza dengan kek lapis tradisonal. Kaedah ini sangat penting difahami kerana kesilapan membuatnya akan menyebabkan kek tidak menjadi.Ia akan berminyak dan padat. Ia menggunakan dua kaedah iaitu mengkerim(creaming) dan membuih (foaming).

Kaedah Membuat Kek Lapis Sarawak

1. Mentega, gula, susu pekat/serikaya dan esen vanila dipukul hingga ringan dan gebu .(mengkerim).
2. Dalam bekas berasingan, kuning telur, putih telur, gula dan ovalette dipukul hingga pekat dan gebu selama 10 minit pada kelajuan maksima (mixer Kenwood Chef) - (kaedah membuih).
3. Ayak tepung dan masukkan sedikit-sedikit dalam adunan diatas dan dipukul sebati.
4. Masukkan adunan mentega ke dalam adunan telur dan gaul hingga sebati. Boleh guna tangan atau guna mesin.Adunan telah sedia digunakan.








No comments:

Popular Posts