Sibuk Buat Biskut Raya

Selamat Berpuasa kepada para pembaca semua. Saya berharap anda semua sihat wallafiat menjalani ibadah berpuasa. Dah start ke dengan projek biskut raya? Saya rasa ramai yang dah mulakan terutama yang ambil tempahan biskut. Bagi pihak saya, tempahan dari kawan-kawan dan saudara-mara dah saya siapkan. Kini saya menyiapkan 30 resipi biskut untuk buku terbaru saya " Aneka Biskut". Sebanyak 15 resipi baru dan lama telah saya siapkan dan 15 lagi akan disiapkan sepanjang minggu depan. Minggu keempat saya akan sibuk buat kek pula, untuk makan sendiri dan dibawa ke kampung saya dan kampung suami. Ada juga yang telefon untuk menempah kek lapis tetapi minta maaf banyak-banyak, saya tak ambil tempahan kek.
Seronok juga mencuba pelbagai jenis biskut baru dan lama, resipi dari emak saya dulu seperti biskut semperit, biskut bangkit kelapa, bangkit asli dapat saya mencubanya tahun ini.Biskut-biskut ini memang jadi kegemaran saya kecil-kecil dulu.Tahun-tahun lepas takada peluang nak cuba kerana sibuk dengan tempahan orangramai yang sampai berpuluh ribu.Tahun ni, saya relaks sikit maka dapatlah mencubanya. Tapi masalahnya, resipi orang lama ni semua pakai cawan dan majerin ikut basah. Terpaksalah saya adjust supaya resipinya dalam sukatan gram. Beberapa perkara yang menarik tentang cara pembuatan biskut cara tradisonal ini ialah :
1. Menggunakan majerin Planta
2. Pukul majerin dengan senduk dalam besen
3. Majerin dipukul berasingan dari gula
4. Banyak gunakan kuning telur
5. Bakar guna oven Butterfly dan dapur minyak tanah
6. Banyak gunakan tepung ubikayu (tapioca flour)
7. Tiada sukatan tertentu untuk majerin kerana ikut basah
8. Tepung dan gula dijemur atau tepung digoreng kering(sangai)
Saya sangat tertarik untuk mengetahui kenapa orang dulu menjemur tepung dan gula. Apabila ditanya kepada emak saya, jawapnya supaya tepung itu ringan dan tahan lama. Tidak secara langsung biskutpun akan menjadi lebih ringan dan tahan lebih lama. Setelah difikir-fikir, betul juga cakapnya tu, biskut yang emak buat memang rangup dan sedap walaupun guna majerin. Tapi praktikalkah kalau kita mengamalkannya sekarang? Saya sendiripun tak pernah jemur tepung, lagipun alam sekitar kita dah penuh dengan asap dan debu, dah tak bersih lagi. Kalau duduk apartmen atau flat, mana nak jemur. Senang cerita tak payah buat. Beli saja tepung biskut dan guna empleks, pasti rangup biskut kita. Pendek cerita, ada petua orang lama yang boleh kita amalkan dan ada juga yang tak praktikal lagi.Kena adjust dengan kehidupan moden hari ini. Hingga bersua lagi.

No comments:

Popular Posts