Panduan Membuat Biskut


Peserta kursus sedang membuat biskut raya.

Membuat biskut tidaklah susah jika kita faham kaedah membuatnya dengan betul. Kebanyakan biskut menggunakan kaedah mengkerim dimana mentega dan gula dipukul hingga kembang dan berkerim barulah dimasukkan telur dan bahan-bahan lain. Akhir sekali masukkan tepung kedalam adunan tadi lalu digaul hingga menjadi doh yang lembut.

Lain-lain perkara yang perlu difahami ialah :
1. Kita boleh membuat biskut dengan menggunakan mentega tulin, mentega lepa susu (cnth Buttercup), majerin dan juga shortening iaitu lemak sayuran bewarna putih. Tetapi untuk mendapatkan rasa yang lebih sedap, eloklah menggunakan mentega. Anda boleh mencampurkan mentega dengan majerin atau shortening.
2. Untuk membuat biskut, anda boleh gunakan tepung serbaguna atau tepung protin rendah seperti Red Rose, tepung cookies atau tepung superfne.
3. Masa membakar biskut adalah lebih kurang 20 minit pada suhu 180 darjah celcius.
4. Untuk mengelakkan biskut melekat pada tin pembakar, griskan dengan sedikit majerin atau gunakan kertas patchment untuk mengalas tin pembakar.
5. Setelah adunan diuli menjadi doh yang lembut, masukkan ke dalam beg plastik dan simpan dalam peti sejuk selama 20 minit agar doh menjadi mantap dan mudah dicanai.
6. Apabila menyusun doh biskut atas tin pembakar, jarakkan agar ia tidak terlalu rapat dan memudahkan ia mengembang.
7. Tahukah anda bahawa doh biskut boleh disimpan beberapa hari didalam peti sejuk. Ini memudahkan anda kerana tidak perlu membancuh doh setiap hari. Apabila hendak digunakan, keluarkan ia dari peti sejuk beberapa jam agar ia lembut pada suhu bilik dan canailah seperti biasa.
7. Biskut yang telah masak, hendaklah sudah cukup sejuk, baru disimpan didalam bekas kedap udara.
8. Biskut tahan tiga bulan walaupun tanpa mengunakan pengawet.

No comments:

Popular Posts