Selamat datang ke blog ResipiNoraini !

Masak Lemak Udang


Bila dah puasa, tekak kita ni teringin nak makan macam-macam. Bagi Kak Ani, lauk-pauk tu memang masak sendiri, tapi kuih-muih tu beli ajelah kat pasar ramadan dekat rumah tu. Macam-macam ada.Kuih-muih aneka macam dan rasanya pun boleh tahanlah, sedap jugak. Oklah hari ni Kak Ani nak berkongsi resipi Masak Lemak Udang yang telah dibuat beberapa hari yang lepas. Nak posting aje yang tak sempat-sempat.


MASAK LEMAK UDANG

Bahan-bahan :

600 gm udang sederhana besar

1 biji kelapa - ambil 3 cawan santan

10 biji cili api

1 inci kunyit hidup

1 biji bawang merah (kecil)

2 batang serai. diketuk

garam secukup rasa


Cara Membuat :

1. Udang dibersihkan.

2. Tumbuk cili api, garam dan kunyit hidup hingga lumat.Masukkan bawang dan tumbuk lagi.

3. Masukkan bahan tumbuk dalam periuk bersama serai dan santan. kacau rata.

4. Buka api sederhana dan masak kuah itu sehingga hampir mendidih. Kacau selalu supaya tidak berketul.

5. Masukkan udang dan biarkan kuah mendidih. Masukkan garam secukup rasa.

2 comments :

phalla said...

hi , your site is good, can we exchange link?
here is my link
http://khmerlovenews.blogspot.com

I hope you can

Best regards,
phalla

�MiS AyA� said...

yeaaahh.. berjaya main masak2 dengn resipi ni :")
pestime masak2.hehe
thanks