Asam Pedas Ikan dan Ayam Masak Merah


Cili kisar yang telah siap.


Asam pedas ikan kembung.


Ayam masak merah.


Alhamdulillah, dah dua hari kita berpuasa. Disebabkan Aniz Baking Centre tak ada aktiviti sepanjang bulan puasa ini maka Kak Ani masukkan resipi lauk-pauk kegemaran keluarga Kak Ani. Sesiapa nak mencuba bolehlah masak untuk berbuka puasa nanti. Tapi resipi-resipi ini sesuai dengan tekak Kak Ani sekeluargalah. Tekak anda mungkin lain citarasanya. Pandai-pandailah nak adjust mana-mana yang patut. Untuk buat asam pedas dan juga ayam masak merah ni, Kak Ani kisar sendiri cilinya tak beli yang siap kat kedai. Bagi Kak ani cili boh yang jual kat kedai tu tak sedap dan rasanya masam, banyak sangat bahan pengawet. Jadi Kak ani blend sendiri dan boleh tahan hingga 2 minggu jika dimasukkan dalam botol dan simpan dalam peti sejuk. Bagi yang bekerja memang mudah,tak perlu nak kisar-kisar cili lagi.

Cili Kisar (homemade)

50 gm cili kering,digunting halus dan rendam air panas
5 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 cawan air


Cara Membuatnya :
Basuh cili kering yang telah direndam tadi. Toskan dan masukkan ke dalam blender bersama bawang putih, bawang besar, halia , kunyit hidup dan air. Kisar hingga hancur. Masukkan dalam botol dan simpan peti sejuk. Rahsia cili kisar ini tahan lama ialah kerana ia telah direndam air panas.


ASAM PEDAS IKAN


Bahan :
1 cawan cili kisar
3/4 cawan minyak masak
6 ekor ikan kembung/pari /merah/dll
10 tangkai daun kesum
2 tangkai daun kari
3 cawan air
1 ulas asam keping
garam dan perasa secukupnya


Cara Membuatnya :
Panaskan minyak dan tumiskan cili kisar hingga garing. Masukkan air dan ikan dan masak hingga mendidih. Masukkan daun kesum, daun kari , asam keping, garam dan perasa.Setelah ikan empuk boleh diangkat. Anda boleh tambah kacang bendir atau tomato jika suka. Asam pedas ini istimewa rasanya kerana dimasukkan daun kari yang menambahkan aromanya.


AYAM MASAK MERAH
Bahan-bahan :


10 ketul ayam
1 cawan cili kisar
1/2 cawan sos cili
1/2 biji bawang besar, dimayang
3/4 cawan minyak masak
sedikit air
garam dan gula secukup rasa


Cara Membuat :


Ayam dibersihkan dan digaul garam dan kunyit serbuk. Panaskan minyak dan goreng hingga masak (jangan terlalu garing, ia keras).Angkat dan toskan. Keluarkan separuh minyak hingga lebih kurang 3/4 cawan. Dengan minyak goreng ayam itu, tumiskan bawang besar hingga berbau wangi dan tumiskan cili kisar hingga garing. Masukkan sos cili, garam,gula dan sedikit air supaya tak terlalu pekat.Masukkan ayam dan gaul sebati. Angkat dan hidangkan. Selamat Mencuba.

No comments:

Popular Posts