Pertanyaan di CBox

Assalamualaikum dan bersua kembali kepada para pengunjung ResipiNoraini. Beberapa hari lagi kita akan menyambut bulan Ramadan AlMubarak. Jadi para peniaga biskut dan kek raya pun sebuklah membuat persediaan seperti membeli barang dan membuat sample.Termasuk jugalah saya. Tahun ini saya tak ambil banyak tempahan cuma saudara-mara , kawan-kawan dan jiran-jiran sahaja. Disamping menyiapkan tempahan, saya juga akan membuat biskut-biskut baru yang akan diajar dalam kelas biskut tahun depan juga untuk buku terbaru saya "Biskut Perayaan" yang akan muncul pada tahun depan.
Saya menerima banyak sekali pertanyaan dalam CBox , emel , mesej dan panggilan telefon yang bertanyakan tentang pelbagai perkara mengenai pembuatan kek dan biskut. Maklumlah, masing-masing sebuk nak buat kek dan biskut raya.Kadang-kadang tu, soalan yang sama tetapi ditanya oleh orang lain pula. Jenuh juga nak menjawabnya satu-satu.Disini saya turunkan beberapa soalan anda agar dapat dikongsi bersama pembaca lain.
1. Mengenai Oven (Ketuhar)
Kalau nak beli oven kenalah survey di kedai-kedai elektrik atau pasaraya besar seperti Jusco dan lain-lain. Banyak dijual pelbagai model.Saya hanya boleh cadangkan Europa kerana saya menggunakan oven ini. Cari jenis Jetcook System. Harganya dalam RM1000.Oven ini mempunyai mode api atas dan bawah. Sesuai untuk kek biasa, kek lapis , biskut dan pastri. Kalau untuk kek lapis, boleh guna oven elektrik yang kecil jenama Pensonic, Butterfly dan sebagainya.Harganya dalam RM200 - 400. Yang penting mesti ada api atas dan bawah. Jangan beli microwave oven kerana tak sesuai .
2. Kenapa Kek Lapis Kering
Kek kering ada banyak faktor.Antaranya oven terlalu panas, masa bakar terlalu lama, cara simpan tak betul atau guna telur yang kecil, jadi kurang cecair dalam adunan. Jika kek cepat hangus, kurangkan suhunya atau jangan bakar terlalu lama.Suhu yang saya gunakan antara 150 - 180 C bergantung kepada jenis oven. Dalam buku kek lapis saya, gunakan telur saiz A. Selepas kek sejuk, balut dengan kertas aluminium atau plastik wrap dan simpan peti sejuk semalaman. Esoknya keluarkan pada suhu bilik beberapa jam supaya lembut. Bila ia diperap,ia akan keluar minyak dan jadikan kek lebih lembut. Masa baru masak memang kering kerana masih panas.Jika kek masih kering, kurangkan tepung dan tambahkan susu pekat manis dalam resipi anda.
3. Pasal handmixer
Hand mixer adalah pengadun yang kecil dan powernya juga kecil. Jika buat kek atau biskut guna creaming method tiada masalah, tapi jika buat kek span atau kek lapis moden guna foaming method, ada masalah sikit kerana ia kurang power untuk memukul telur sehingga betul-betul kembang. Anda boleh buat separuh adunan atau pukul lebih lama hingga ia cukup kembang.Jika jadi alhamdulillah, tapi kalau tak jadi juga belilah mixer yang besar sikit.
4. Harga Biskut
Harga biskut tahun ni tentu naik dari harga tahun lepas. Kalau tahun lepas di pasaran jual rm20 untuk satu bekas (50 biji) tahun ini mungkin rm22 keatas. Tapi harga saya lebih murah dari itu. Saya jual rm18 untuk satu bekas.Kalau adik-beradik dan saudara-mara lagi murah. Semua biskut saya letak sama harga, senang cerita. Terpulang kepada anda untuk letakkan harga. Yang penting, lebih murah dari harga pasaran.
5. Nak Dapatkan Barang Murah
Saya tinggal di Klang dan saya nak beritahu tentang sebuah kedai yang jual barang-barang buat kek /biskut yang lebih murah dari kedai-kedai lain. Badam biji 1 kg -rm22.30,kedai lain rm25.00. Bekas kuih 1 kotak(24)- rm24.00 (kedai lain rm32) dan banyak lagi barang yang murah. Nama kedai TWO PLY SDN. BHD terletak di Jalan Meru ,Klang berdekatan Pasar Besar Klang. Tel : 03-33444222.
Nampaknya sampai setakad ini dulu kita berbicara. Lain kali sambung lagi.Bye.

3 comments:

umminaim said...

slm akak...sy nk tnya psl penggunaan oven pensonic biasa...
-->utk kek/biskut/pastri/roti, kita perlu gn api atas bwh/bwh shj?
tq

atiesuraya said...
This comment has been removed by the author.
atiesuraya said...

salam kak..
nak tanya.. Sy guna oven Elektrik Elba 35L.
kalau untuk bakar kek, guna api atas bawah.. perlu tak kita on kipas atau tak?
mekaseh..

Popular Posts