Sekadar Renungan

Iktibar dari kisah Sufiah Yusof

Tentu ramai yang telah mengetahui kisah kanak-kanak pintar matematik yang telah berjaya memasuki Universiti Oxford pada usia 13 tahun. Amat malang sekali penghujung cerita Sufiah ini yang akhirnya sekadar menjadi pelacur! Ia tentunya menyedihkan, memalu dan mengaibkan seluruh keluarganya. Kita sebagai orang Islam turut rasa malu atas perbuatan terkutuknya.Media Barat mengambil peluang untuk mengembar-gemburkan isu ini bagi menjatuhkan imej agama kita, walhal dikalangan masyarakat dan penganut agama mereka, berjuta lagi wanita yang menjadi pelacur. Ada beberapa perkara yang boleh kita jadikan iktibar bagi dijadikan panduan untuk mendidik anak-anak kita.
1. Jangan terlalu menekan dan mendesak anak untuk menjadi terlalu pintar. Bimbing dan berikan dorongan semangat agar mereka dapat menyerlahkan potensi dalam diri mereka secara semulajadi.
2. Buatlah aktiviti keluarga seperti rekreasi -perkelahan ,sukan,percutian dan lain-lain aktiviti yang mengurangkan kebosanan mereka.
3. Remaja sekarang suka chatting di internet, ambil tahu siapa kawan-kawan siber mereka. Sentiasa nasihati mereka agar berhati-hati dengan kawan-kawan di internet agar tidak menyebarkan "racun" dalam pemikiran anak-anak kita.
4. Semaikan sifat cintakan agama dalam diri anak.Nasihati anak agar jangan meninggalkan solat dan selalulah baca Al-Quran.Nasihatkan mereka supaya sentiasa berdoa kepada Allah SWT jika mereka ada masalah.
5. Rapatkan diri anda dengan anak-anak.Selalu bertanya tentang pelajaran dan keadaan di sekolah. Cuba menghormati dan memahami isi hati mereka.
6. Ibu bapa perlu sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya diberikan petunjuk dan hidayah kepada anak-anak kita agar memilih jalan yang lurus dan diredhai olehNya.

Sekiranya kita telah berusaha sebaik mungkin untuk menjadi ibubapa yang terbaik tetapi anak kita masih memilih jalan yang sesat ,terimalah takdir itu dengan rela hati, mungkin ada hikmah di sebaliknya. Setiap manusia dikurniakan akal untuk berfikir mana yang buruk dan mana yang baik. Jika mereka masih memilih jalan yang buruk walaupun telah dewasa, dosa atas perbuatan mereka itu ditanggung oleh mereka sendiri, bukan lagi tanggungjawab ibubapa.

No comments:

Popular Posts