Mufin Koko Cheese


Sejak kebelakangan ini saya sebuklah sikit jadi tak sempatlah nak posting artikel baru atau cuba resipi baru.Kesian pula pada pengunjung, asyik tengok benda yang sama aje. Jadi sayapun ronda-rondalah website yang lain dan terpikat dengan dua resipi ni iaitu Kuih Bakar Kak Saba dan Mufin Koko Cheese. Resipi ini saya petik dari http://www.resipi.net/ .Kuih Bakar saya selalu panggil bingka atau orang Perak panggil bengkang. Saya selalu juga buat kuih bakar ni, sedap untuk minum petang. Resipinya pula ringkas dan senang membuatnya. Jadi anda bolehlah cuba resipi-resipi ini siap dengan gambar sekali. Jangan pulak ada yang hantar mesej, marah-marah kenapa masukkan resipi orang lain dalam blog sendiri. Be open minded, blog adalah satu medium yang anda boleh masukkan apa saja , samada resipi / artikel/gambar milik sendiri atau dipetik dari sumber-sumber yang lain asalkan bagi kredit pada tuanpunya asal. Sebab dalam internet tak ada copyright.Semua orang boleh copy and paste .Jangan pulak resipi/artikel orang lain mengaku sendiri punya.Itu yang salah. Jadi apa saja resipi atau artikel yang terdapat dalam blog ini adalah koleksi saya dan dikongsikan bersama anda semua.


KOKO CHEESE MUFFIN
Sumber : Ringo – http://myresipi.com/resipi.net

Bahan-bahan :( 10 biji )

140 gm choco chip
100 gm cream cheese
80 gm butter
2 biji telur size B
60 gm gula
100 gm tepung gandum
2 sudu teh serbuk penaik

Cara-cara membuatnya :
1. Panaskan oven ke 180 darjah celcius.
2. Potong dadu 1cm cream cheese dan butter. Cairkan bersama choco chip dengan kaedah double-boiled. Bila dah cair, angkat dari api, masukkan telur dan kacau dengan whisk. (cream cheese tinggal ketul2 kecil putih pun tak apa)
3. Tambah gula dan kacau lagi.
4. Ayak tepung bersama baking powder kedalam adunan dan kacau dengan spatula.
5. Masukkan kedalam bekas muffin 70% penuh dan bakar selama 20 minit.


1 comment:

zaitgha said...

it should not be a problem taking from other sources for your entry or article provided the sources are properly credited....

Popular Posts