Mengapa Kek Kering


>>Kek yang lembap digemari ramai

Apabila membuat kek samada kek mentega, kek span atau kek lapis, kadangkala anda menghadapi masalah seperti kek anda kering. Banyak faktor mengapa kek itu kering tidak lembap seperti yang anda inginkan.Antara faktornya ialah:

1. Bahan-bahan tidak disukat betul
Kadangkala penimbang jenis spring yang kita gunakan tidak berfungsi dengan betul. Ini menyebabkan sukatan menjadi tidak tepat. Umpamanya tepung menjadi berlebihan ataupun kekurangan cecair dalam adunan kek. Oleh itu, saya menyarankan anda menggunakan penimbang jenis digital kerana timbangannya lebih tepat. Harganya dalam lingkungan RM120 dan boleh dibeli dari kedai-kedai menjual bahan kek. Walaupun harganya sedikit mahal dari penimbang jenis spring, tetapi berbaloi menggunakannya. Anda hanya perlu tukarkan baterinya sahaja dalam masa 2 - 3 tahun sekali.

2. Perbezaan bahan-bahan mentah
Bahan-bahan mentah memainkan peranan yang penting dalam pembuatan kek, kuih-muih atau biskut. Dari bahan-bahan asas seperti mentega, gula, tepung dan telur maka terhasillah sesuatu produk itu.Samada kek anda lembut dan lembap atau kasar dan kering bergantung kepada bahan-bahan yang anda gunakan. Dari pengalaman saya membuat kek mentega,penggunaan mentega tulen seperti Golden Churn lebih menghasilkan kek yang lebih lembap kerana kandungan airnya yang lebih berbanding mentega lepa susu seperti Buttercup. Jika saya menggunakan Buttercup, kek lebih kering dan saya terpaksa menambahkan sedikit air susu ke dalam adunan kek itu agar ia lembap.

Penggunaan tepung seperti tepung gandum , tepung kek dan tepung hong kong juga menghasilkan perbezaan dari segi tekstur dan kelembapan kek anda.Jika anda membuat kek lapis atau lain-lain kek menggunakan tepung gandum biasa (all purpose) kek akan lebih kasar, keras atau lebih kering. Oleh itu seelok-eloknya gunakan tepung kek atau superfine untuk membuat kek biasa dan untuk kek lapis sebaiknya gunakan tepung hong kong kerana ia lebih halus.

Penggunaan telur juga memainkan peranan kerana telur membekalkan cecair kepada adunan kek bagi menjadikan ia lembap. Semua resipi dalam buku Variasi Kek Lapis menggunakan telur gred A. Jika anda menggunakan telur gred B, tambahkan 2 biji extra kerana gred B saiznya lebih kecil. Jika anda tidak menambahkan telur, maka adunan kek kekurangan cecair dan menjadikan ia kering apabila masak.

3. Mengubah kuantiti bahan
Ada sesetengah orang yang suka mengubah kuantiti bahan yang telah ditetapkan dalam resipi.Jika dalam resipi menghendaki 10 biji telur, tapi dia gunakan 9 saja. Jika dalam resipi 100 gm susu pekat, dia kurangkan 50 gm saja, kononnya nak jimat. Jangan amalkan sikap sedemikian kerana anda tidak akan mendapat hasil yang sepatutnya kerana bahan-bahannya telah dikurangkan. Dalam buku Variasi Kek Lapis, semua resipi telah diuji di dapur (kitchen tested) jadi anda boleh yakin dengan resipi-resipi tersebut. Anda perlu cuba resipi yang asal dahulu, kemudian barulah anda boleh ubahsuai mengikut citarasa anda.

4. Suhu ketuhar
Di pasaran terdapat bermacam-macam jenis oven. Ada untuk kegunaan domestik dan ada untuk komersil. Jadi setiap oven adalah berlainan. Biasanya untuk membakar kek seperti mentega atau span suhunya ialah 180 darjah celcius dan memakan masa 45 minit - 1 jam. Tetapi untuk kek lapis, suhu yang biasa saya gunakan untuk oven saya ialah 150 darjah celcius. Kek menjadi kering kemungkinan kerana suhu oven tidak sesuai seperti terlalu panas ataupun dibakar terlalu lama. Bagi kek lapis, masa membakar adalah singkat (5-7 minit) kerana ia nipis. Jika dibakar terlalu lama ia akan menjadi kering. Kesimpulannya, anda perlu sesuaikan oven anda dengan jenis kek ,suhu dan tempoh masa yang paling sesuai untuk kek anda.

5.Penyimpanan
Kek yang baru keluar dari oven memang kering kerana masih lagi panas.Sebaik-baiknya sejukkan kek anda semalaman dan keesokannya barulah dipotong. Ini untuk memberi peluang kepada kek menyerap lembapan udara dan mengeluarkan minyak bagi melembapkan kek tersebut. Ataupun setelah kek anda disejukkan beberapa jam, balutkan ia dengan aluminium foil dan simpan semalaman. Keesokannya ia tentu akan menjadi lembap.Lagi satu kek jangan didedahkan kepada udara persekitaran terlalu lama kerana ia akan kering.Hidangkan yang hendak dimakan sahaja. Jika lebih, bungkus dengan aluminium foil atau plastic wrap dan simpan dalam bekas kedap udara.

Jadi, apakah penyelesaiannya jika kek kering? Penyelesaian secara ad hoc ialah anda balutkan kek dengan alumnium foil dan simpan semalaman,esoknya baru dimakan. Penyelesaian jangka panjang ialah tambahkan sedikit air susu (jika kek mentega) dalam resipi anda. Untuk kek lapis, sila semak maklumat diatas dan buat pembetulan.Anda juga boleh menambahkan kandungan susu pekat atau mengurangkan kandungan tepung dalam resipi.


5 comments:

epul said...

Salam.
Betul kah suhu untuk kek lapis 150 darjah? Bukankah 250 darjah selsius?

Unknown said...

Sy guna 180 darjah Celsius.. tp 150 darjah pun ok depend pd jenis oven yg digunakan.. kalau oven yg berkualiti 150 dah ok tp kalau oven biasa perlu 180..

ernie nani said...

Kalau menggunakan 250gm buttercup berapa sukatan susu yang perlu dmasukkan?

Desa said...

Saya ambil perkongsiannya sahaja lain tiada dulu kini dan selamanya

Unknown said...

Sy menggunakan buttercup tuk membuat buttercake tuk jualan... Tuk bagi dia lembap sy perlu masukan susu pekat brp sukatan nye?

Popular Posts