Beli Peralatan Bakeri

Ada pengunjung yang bertanya di mana nak beli peralatan bakeri seperti oven dan mixer. Sebelum menjawap, saya pula ingin bertanya adakah untuk kegunaan sendiri atau untuk bisnes. Kalau untuk kegunaan sendiri (rumahtangga) memadailah membeli oven elektrik seperti Europa, Zanussi dan lain-lain jenama seumpamanya .Harganya dalam lingkungan RM1000 atau lebih sikit. Ia mempunyai fungsi api atas dan bawah. Boleh membakar kek biasa, kek lapis, roti dan biskut. Untuk beginners, eloklah oven jenis ini. Saya sendiripun gunakan oven jenis ini kerana saya bukannya buat bisnes dan buat kek hari-hari. Untuk membakar biskut, saya lebih suka gunakan oven dapur gas. Lebih jimat . Pengadun atau mixer pula ada yang berharga dari RM1000 - RM2000. Pengadun dan oven ini ada dijual di kedai-kedai elektrik. Di JUSCO saya tengok banyak jenama Kenwood dijual disana. Bolehlah pergi survey harga.

Untuk bisnes , eloklah dapatkan peralatan yang lebih komersil kerana ia heavy -duty, tahan lasak.Boleh layari www.yellowpages.com.my dan cari dibawah tajuk Bakers Supply atau Bakers Equipment. Antara syarikatnya ialah Solid Cool Marketing Sdn.Bhd, Bandar Puteri Puchong Tel: 03-80618080 dan CKE Marketing Sdn.Bhd tel: 03-92823333 (Cheras)/ 03- 40228632(Setapak).

2 comments:

mama alya said...

wah bagus tips ni...

LAILATUL MUNIRA said...

sy tinggal d portdickson,n9
sekiranya saya nak beli fondant & whipping cream, akak boleh poskan?
berapa harga utk setiap bahan dan kos penghantaran?

Popular Posts