Minyak Naik Lagi!

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kenaikan harga minyak sebanyak 0.78 sen seliter menjadikan harga petrol RM2.70 seliter. Wah! Banyak tu. Bila minyak dah naik maka harga barang-barang keperluan harian pun akan naik mendadak. Jadi apa kesannya kepada peniaga-peniaga kecil seperti home-baker atau peniaga-peniaga biskut musim perayaan nanti? Jawapan yang mudah ialah terpaksa naikkan harga! Kalau tahun lepas ada yang jual 50 biji -RM20 tetapi tahun ini entah berapa pula nak jual.Kalau jual mahal sangat , kesian pulak pada pembeli. Ada juga orang yang meramalkan bahawa pasaran biskut raya pada tahun ini akan merudum kerana harganya mahal. Orang ramai lebih suka buat sendiri, kerana kosnya lebih murah. Entahlah, saya pun tak berani nak mengia atau menidakkan cakap-cakap orang ni. Kita tunggu dan lihat saja. Tapi bagi saya, orang kita kalau nak raya, sanggup berabis. Bak kata orang Perak "biar pape asal bergaye".

Yang pastinya, barang-barang membuat kek , biskut atau roti akan bertambah mahal dan ini meningkatkan kos pengeluaran. Jika tidak dinaikkan harga jualan, margin keuntungan menjadi kecil dan sukar untuk maintain bisnes dan membayar gaji pekerja. Selain dari menaikkan harga jualan, apa lagi yang perlu kita buat untuk mengurangkan kos ini. Antara beberapa perkara yang boleh difikirkan ialah :

1. Membeli barang secara pukal (bulk)
Jika anda seorang baker samada home-baker atau ada kedai bakeri, belilah barang secara pukal kerana anda boleh mendapat harga lebih murah .Umpamanya tepung atau majerin boleh dibeli secara guni atau kotak. Ini boleh menjimatkan kos.

2. Survey pembekal yang lebih murah
Anda boleh survey beberapa kedai menjual bahan kek dan bandingkan harganya. Belilah di kedai yang menjual dengan harga berpatutan.

3. Tingkatkan produktiviti dan pemasaran.
Lebih untung membuat sekali banyak dari membuat sedikit-sedikit. Jika kita membuat banyak, kos akan menurun dan keuntungan meningkat. Oleh itu tingkatkan pemasaran agar kita boleh mendapat lebih ramai pelanggan.

No comments:

Popular Posts