Donat Homemade


Dah lama teringin nak makan donat tapi tak sempat-sempat nak buat kerana banyak sangat hal terutama kursus-kursus yang diadakan saban minggu. Semalam sempatlah buat tapi saya gunakan tepung gandum biasa (all purpose flour). Hasilnya alhamdulillah, lembut. 1 kg tepung saya mendapat lebih kurang 40 biji donat. Dari pengalaman saya membuat donat dengan tepung roti dan tepung gandum, saya dapati gunakan tepung gandum lebih lembut kerana saya menguli dengan tangan. Jika gunakan tepung roti, seeloknya gunakan mesin supaya dapat menghasilkan glutin yang memberi kekenyalan pada donat itu.Kelembutan donat juga bergantung kepada berapa kuat dan berapa lama kita menguli. Biasanya saya menguli dengan tangan selama 15 minit sehingga doh jadi lembut.


Donat homemade
Bahan-bahan :

1 kg tepung gandum
1 peket yis kering Mauripan(11gm)
5 sudu besar gula kastor
50 gm majerin
1 biji telur A
500 gm air (secukupnya)
1 sudu teh serbuk penaik

Cara Membuatnya :
1. Sediakan sebuah besen dan satukan tepung gandum,serbuk penaik, yis kering,gula, majerin dan telur. Gaul hingga rata.
2. Masukkan air sedikit-sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang lembap . Jika doh agak kering, tambah air sedikit lagi.
3. Pindahkan doh ke atas dulang yang telah ditabur sedikit tepung gandum.Uli dengan tangan selama 15 minit hingga lembut dan kenyal. Untuk memudahkan anda menguli. Bahagi dua doh tersebut dan ulilah satu-satu sehingga lembut.
4.Setelah lembut, satukan dua doh tadi menjadi seketul doh dan masukkan semula dalam besen dan tutup dengan kain atau plastik.Letakkan di tempat hangat seperti dalam bilik bertutup.Rehatkan selama 45 minit hingga doh naik 2 kali ganda.
5. Tumbuk doh untuk keluarkan angin dan uli sebentar.
6. Bulatkan doh kecil-kecil dan bentukkan ia. Susun dalam dulang yang ditabur sedikit tepung dan biarkan ia naik selama 20 minit.
7. Panaskan minyak dan goreng donat kekuningan. Angkat dan toskan.
8. Setelah suam-suam kuku, bolehlah digaul dengan gula kastor.

Tip :
1. Minyak menggoreng jangat terlalu panas kerana mudah hangus. Guna api kecil saja.
2. Donat boleh difrozen atau disimpan chiller. Caranya goreng donat hingga kembang tapi masih putih. Angkat dan toskan.Simpan dalam bekas tupperware dan letak dalam peti sejuk. Apabila hendak dimakan, keluarkan dan goreng semula hingga kuning.
3. Jika doh terlembik, tambahkan sedikit tepung dan uli hingga menjadi lembut.

5 comments:

Rizza said...

salam.. terima kasih kerana Pn Noraini berkongsi resepi donut ni... sudah puas saya cuba resepi2 donat... ni la yg saya rase sedap kerana bila makan tak terasa kesat kat lidah..kenapa ye kesat tu?... walaupun sejuk..tetap lembut...
terima kasih sekali lagi..

Unknown said...

i suka buat donut but letak susu tepung, tp tak letak telur, sama ke rasanya ek?

dimple said...

askm,sy br try resepi donat utk niaga blkg umah,baru mlm td jumpa wep nie,wahh besar jd nye nmpk kiut,tp resepi nyer tak lah jauh beza yg sy guna selalu,cuma sy guna separuh nyer yis utk sekilo tpg, takut nak guna byk

dimple said...

askm,hr ni sy dah try resepi donut akak ani,buat niaga blg umah,,wahh besar nyer,tp tak jauh jugak dr resepi donat sy cuma sy guna yis separuh jer takut nak letak byk,

Anonymous said...

Assalamu'alaikum. Saya copy resipi donut ni. Bhn nya tak byk, blh try nnt. Syukran.

Popular Posts