Menghias Kek Dengan Krim Putar


>>Sebelum menghias,kek span perlu dibelah 2 atau 3 lapisan

>> Sapukan krim yang telah dipukul untuk filling dan salut keseluruhan

>> Kek Black Forest yang simple

>> Kek boleh dihias coklat dan chocolate rice

>> Coklat juga boleh dilelehkan di tepi kek.


Dinegara kita,Non-Dairy Whipping Cream yang digunakan dalam hiasan kek mudah didapati di kedai-kedai menjual bahan kek.Tetapi saya tidak pasti di negara-negara lain. Krim ini dijual di dalam kotak 1 liter dan mencukupi untuk menghias 3 biji kek bersaiz 8 inci. Krim ini bewarna putih bersih dan lebih digemari oleh kanak-kanak dan dewasa jika dibandingkan dengan kek beraising mentega. Rasanya tidak terlalu manis dan tidak muak memakannya. Tetapi krim ini tidak tahan panas. Untuk kek pertunangan dan perkahwinan,kek bersalut krim ini tidak sesuai diletakkan di luar. Ia hendaklah disimpan di dalam peti sejuk dan dikeluarkan apabila hendak dihidangkan.

Kek yang selalu digunakan untuk hiasan krim ini adalah kek span dengan pelbagai perisa seperti vanila, strawberi, coklat dan lain.Untuk mendapatkan resipi kek span , sila rujuk posting terdahulu. Ada beberapa perkara yang perlu anda lakukan sebelum menghias kek iaitu :

1. Sediakan kek span bersaiz 8 inci.
2. Alas meja dengan kertas atau plastik supaya habuk kek tidak bersepah.
3. Letak kek atas papan kek bersaiz 10 inci (2 inci lebih besar dari saiz kek).
4. Gunakan pisau bergerigi dan belah kek dari bahagian bawah. Belah sebanyak 2 atau 3 lapisan. 5. Bersihkan kek dari habuk kek.
6. Masukkan krim putar yang sejuk ke dalam mangkuk adunan dan putar dengan alat whisk hingga gebu dan kental. Jangan terlebih pukul kerana akan menjadi kasar.
7. Kemudian sapukan filling dan salutkan krim disekeliling kek. Hiaskan.

No comments:

Popular Posts